Grupper skaber misbrug - feedback reducerer det
Af Morten Hesse, psykolog
Erfaringer fra amerikanske universitetsprogrammer viser, at feedback per brev synes at være mere effektiv for reduktion af alkoholforbrug end intervention i gruppe. Klasseundervisning, i særdeleshed klasseundervisning der handler om misbruget og de tilhørende problematikker, synes at være direkte skadeligt for de pågældende storforbrugere af alkohol, der findes på campus.
I to undersøgelse blev storforbrugere tilfældigt fordelt til enten gruppeundervisning for storforbrugere af alkohol, feedback per brev eller enkontrolgruppe.
I den første undersøgelse blev undervisningen lavet som blot undervisning, og feedbacken blev givet individuelt. I den undersøgelse var brevfeedback de to andre overlegne, men gruppen gav stadig en større reduktion i alkoholforbrug end kontrolsituationen.
I den anden undersøgelse prøvede man at udvide interventionen i forhold til gruppen ved at inkludere en gruppediskussion af den individualiserede feedback. Her var effekten i gruppen endnu dårligere end den individuelle behandling.
Forskerne bag undersøgelsen spekulerede over, hvad det kunne være udtryk for, og konkluderede, at den "normaliserende" effekt af at diskutere alkoholrelaterede problemer i en gruppen kunne være med til at modvirke den individualiserede feedback omkring risiko ved eget alkoholforbrug.
Sådanne resultater bør skabe nogen bekymring hos os, der laver behandling af misbrugere i grupper. Selv om misbrugere på mange måder kan tænkes at adskille sig fra storforbrugere på et amerikansk campus, blandt andet derved, at de allerede har "normaliseret" deres situation og deres misbrug, så kunne man sagtens tænke sig, at tilsvarende mekanismer er på spil hos misbrugere, der ser og hører om andres dårligdom.
Reference:
Walters, Bennet og Noto: Drinking on campus: What do we know about reducing alcohol use among college students? Journal of Substance Abuse Treatment, 19(2000), 223-228
|