Fagligt Selskab
for Misbrugerbehandling
Fagligt stof
Situationsspecifik coping i
misbrugbehandling
Kapitel 3.
Behandlingsteori.
Jeg vil i tredje kapitel gennemgå den behandlingsteoretiske
baggrund for projektet. Denne er den kognitive terapi, herunder
Marlatts "Relapse Prevention" ramme.
Jeg skal indledningsvis fremstille kognitiv terapi, dens
grundbegreber og rationale. Det er kognitiv terapi, der er det
behandlingsteoretiske grundlag for behandlingsindsatsen i projektet.
Herunder vil jeg referere to begrebssæt, der dels er del af det
teoretiske grundlag for kognitiv terapi generelt, og som spiller en
særlig rolle i Marlatts framework, nemlig Lazarus'
kategorisering af copingtyper og Banduras begreb om
selvkompetence.
Derefter vil jeg gennemgå Marlatts "Relapse Prevention"
framework, som er vores hovedforståelsesramme med hensyn til
misbrug som problemstilling, samtidig med at det herfra, de fleste af
vores behandlingsredskaber er hentet.
3.1 Kognitiv
terapi.
Nøgleord: Teoriramme, rational-emotive therapy, automatiske
tanker, selvvurderinger, forvrængninger
3.1.1 Historie og generelle
træk. Kognitiv terapis
historie er til dels sammenfaldende med den kognitive bølge i
almenpsykologien (Hougaard, 1996, side 174-175). Den kognitive terapi
var et forsøg på at arbejde med de kognitive forhold, og
dens tidlige teoretikere formulerede sig i opposition til
adfærdsterapien. I dag er det imidlertid snarere sådan,
at det meste adfærdsterapi betegnes "kognitiv
adfærdsterapi," og at de fleste adfærdsterapeuter kalder
sig "kognitivt-adfærdsmæssigt orienterede."
Den kognitive terapis historie føres endvidere tilbage til en
række ikke-behavioristiske forfattere, blandt andet Ellis,
Kelly og psykodynamiske forfattere som Adler og Anna Freud.
Ellis grundlagde en terapiform kaldet Rational-emotive Therapy
på basis af udfordring af uhensigtsmæssige tankeformer og
deres konsekvenser for følelser og reaktioner (Goldstein
et al 1986, side 457). Grundantagelsen hos Ellis
var, at uhensigtsmæssige reaktioner bygger på
urealistiske grundforestillinger, der udmønter sig i forkerte
fortolkninger af situationer, såsom katastrofetænkning,
overdreven perfektionisme eller overdreven afhængighed af
andre. Disse forestillinger kan være ubevidste i den forstand
at de ikke er klart formuleret, men ikke desto mindre fungerer de som
en form for grundpræmisser, der styrer et individs
tænkning. Hos Ellis var hovedinterventionen at argumentere imod
de uhensigtsmæssige tankeformer, og at gøre dette med
så stærke og overbevisende argumenter som muligt.
Kognitiv terapi arbejder med mange forskellige begreber og
overvejelser inden for en ramme (således begreber fra
kognitionsvidenskab, adfærdsteori, social learning theory,
copingteori, psykoanalytiske begreber som forsvar og
fortrængning, kognitiv udviklingsteori, rational emotive
therapy, Kellys's konstruktbegreb, m.m.).
Denne ramme er ikke i sig selv formaliseret, ligesom den ikke
fremstår som en egentlig personlighedsteori med egne,
veldefinerede begreber. Den består i høj grad af
koncepter for psykologisk behandling, der er tilrettelagt så de
retter sig mod et bestemt anvendt psykologisk praksisfelt, ofte
specificeret helt ud til en særlig problemstilling eller
diagnose (feks. bidragene i Mørch, Rosenberg og Elsass, red.
1995, eller Marlatt og Gordon, red. 1985). Omvendt er den i nogen
grad konsistent, og rummer en del testbare postulater.
Fire overordnede antagelser kendetegner de kognitive
behandlingsformer:
"1. Den menneskelige organisme reagerer primært på kognitive repræsentationer af omgivelserne, snarere end på omgivelserne som sådan;
2. Disse kognitive repræsentationer er funktionelt relaterede til indlæringsprocesser og følgeligt under indflydelse af sådanne processer;
3. Menneskelig indlæring er overvejende kognitivt medieret;
og
4. Tanker, følelser og adfærd interagerer
kausalt."
Hougaard, 1996, side 174, efter Mahoney
Disse antagelser skal ses i lyset af de kognitive behandlingsformers forsøg på at overvinde begrænsninger i traditionel adfærdsterapi.
Frem for at antage, at manipulation af miljøvariable
medfører ændringer i personers adfærd, arbejder
den kognitive terapi på at analysere kognitioner for, at den
enkelte skal kunne handle anderledes. De tanker og følelser,
som organiserer de problematiske handlinger, søges analyseret
i forhold til de situationer, hvor problemerne optræder.
Behandlerens opgave er at støtte klienten i at ændre
på tankemønstre og opfattelser, sådan at der kan
handles på nye måder, og derved opnås en
symptombedring. Klientens forventninger til egen evne til at mestre
problemer kan forbedres, fordi han får en ny, praktisk
forståelse.
Kognitive behandlere arbejder meget med selvvurderinger og selvobservation, som ofte indskrives på skemaer. Dette gøres for at få materiale til at afdække den tænkning, som frembringer følelserne og de uhensigtsmæssige handlemønstre, og for at omtolke globaliserede og personaliserede forestillinger, og føre dem tilbage til konkrete situationer og tanker og handlinger. Når depressive følelser eksempelvis registreres dagligt, kan det vise sig at de optræder umiddelbart i forlængelse af bestemte situationer eller konflikter, som det kan være nyttigt at udvikle strategier til at handle i forhold til.
Kognitiv terapi tager udgangspunkt i, at det som fremtræder som
problematisk også er problemet. Man afviser, i lighed med
adfærdsteoretikerne, en symptom/syndrom skelnen, eller en
tegn/fænomen skelnen (jvf. Hersen 1976 og Hersen og Barlow
1976, kapitel 4 om "the indirect-sign paradigm"). Heri ligger, at man
tager det præsenterede problem for pålydende, og at man
arbejder på forandringer, som tager direkte udgangspunkt i
dette problem.
Kognitiv terapi baserer sig ligesom adfærdterapeutiske
teknikker på entydige problembestemmelser og på
forholdsvis standardiserede designs for, hvorledes der skal arbejdes
med disse problembestemmelser. I denne forstand er kognitiv terapi en
"specifik" behandling i modsætning til "globale"
behandlingsformer (Seligman og Rosenhan 1989 side 647-656).
Inden for kognitiv terapi arbejdes der med "automatiske tanker." Det er tanker, der synes at komme uden årsag, som er meget styrende for følelserne, og som ofte ikke er bevidste i den forstand, at de kun lader sig rekonstruere. De har ved psykologiske problemer ofte karakter af at være meget absolutte antagelser, og at rumme forskellige former for kognitive forvrængninger, som overgeneraliseringer, fokusering på meget specifikke dele af situationen, forkerte tolkninger af kropslige signaler eller forvrængninger af erfaringer. Det kan eksempelvis være "Jeg duer aldrig til noget," (ved depression), "der er noget med hjertet, jeg er ved at dø," (ved et angstanfald) eller "jeg klarer aldrig det her, hvis ikke jeg får en øl" (ved alkoholmisbrug).
Det er et mål i kognitiv behandling at gøre behandlingsarbejdet til genstand for udforskning og at indføre forskningens metodologi som et redskab for både klienterne og behandlere ("kollaborativ empirisme," Hougaard, 1996, side 192). Behandlingsarbejdet bliver muligt at udforske på baggrund af påstande om interventioners effekter og deres relevans i forhold til specificerede problemstillinger, og det kan testes om disse effekter faktisk optræder, og i hvilket omfang.
Forskningsmetodologien bliver redskab i behandlingen, dels direkte igennem de psykoedukative aspekter ved behandlingen (se nedenfor), dels i kraft af, at man arbejder med klienternes egne vurderinger af både problemer og deres opståelse: derved er der mulighed for at gøre det forskningsmetodologiske, inklusive empiriindsamling og tolkning, til et fælles anliggende for behandler og klient, og det bliver muligt at rette et kritisk, hypotesefalsificerende blik mod selve behandlingsteorien.
Det har været fremført at kognitive behandlingsformer
repræsenterer en overfladisk og udvendig behandling, og ikke
beskæftiger sig med årsager til psykiske lidelser (feks.
Dreier, 1993, kapitel 3 og 6). Spørgmålet om overflade
og dybde eller årsag og virkning er ikke afgørende i
kognitiv terapi, i lighed med systemisk terapi og
adfærdsterapi.
Det antages, at den som oplever problemerne ikke er ansvarlig for de
betingelser, hvorunder de er lært. Heraf tages den konsekvens,
at man som voksen misbruger eksempelvis ikke kan eller skal tage
ansvaret for at man som ung stod i en situation, hvor der ikke var
noget, der virkede mere meningsfuldt og relevant, end at blive del af
en stofklike og tage stoffer sammen med dem. Men når man som
voksen bliver i stand til at tage ansvar i takt med, at man skaber
handlemuligheder, der kan repræsentere alternativer til
stofbrug og stofliv, igennem sit samliv med andre. Det er skabelse af
sådanne alternative handlemuligheder, der er behandlingens
formål (Marlatt, 1985a, side 9-12).
Kognitiv behandling tager udgangspunkt i opbyggelse af evner til at
kontrollere det problematiske gennem systematisk kontrol af tanker og
følelser i specifikke situationer, altså
situationsspecifik coping. Denne kontrol baserer sig på et
samarbejde mellem klient og behandler. Behandlingen har klare
mål, og disse mål lægges åbent frem i
behandlingen, og de interventioner, der foretages, må
være begrundet ud fra disse mål. I denne forstand er det
selvkontrol-paradigme, som kognitiv terapi anvender, også et
paradigme om samarbejde og åbenhed i behandlingen.
3.1.2
Copingteori. Det
adfærdsmæssige aspekt af kognitiv terapi skal varetages
af klienten uden for behandlingssessionerne. Her betragtes
behandlingens mål som adækvat coping, eller mestring af
stress og belastende situationer (se feks. Marlatt, 1985b, side
119-123, og følgende).
Her har flere forfattere været inspireret af Lazarus (se
Andersen, 1994). Han opdeler coping i to hovedgrupper:
emotionsfokuseret og problemfokuseret coping.
Problemfokuseret coping, er coping, hvor den situation, der
udløste en reaktion, er i fokus. Der vil være tale om
handling og en aktiv, udadrettet måde at mestre situationen,
sådan at situationen eller ens egne handlinger i den
forandres.
Emotionsfokuseret coping er coping, hvor det er egne emotionelle
(kropslige og kognitive) reaktioner, man forsøger at
ændre på. Der kan være tale om en affektiv
regulering, hvor det er reaktionen på situationen der holdes
tilbage, eller der kan være tale om en reaktion der har
karakter af "at slippe damp ud."
Misbrug betragtes ofte som et eksempel på emotionsfokuseret coping, hvor egne emotioner manipuleres ved hjælp af stofbrug. Man kunne herudfra vente, at det ville være vigtigt for misbrugeren at finde alternative former for emotionsfokuseret coping.
Som nævnt er et væsentligt formål for en kognitiv behandling at udstyre klienten med en evne til at håndtere bestemte situationer, altså situationsspecifik coping. En sådan coping kan ligeledes være emotionsfokuseret (eksempelvis afspænding, reframing eller selvinstruktioner) og problemfokuseret (eksempelvis assertiv imødegåelse af krænkelser, planlægning af stressende opgaver eller at opsøge støte til gennemførelse af nødvendige aktiviteter.
3.1.3
Selvkompetence. Banduras
begreb om selvkompetence har en central placering i Marlatts udgave
af kognitiv behandling. Dette begreb er også en del af den
kognitive behandlings generelle teoretiske bagland (jeg tager
udgangspunkt i Marlatts fremstilling, idet jeg dog også
støtter mig til Hougaard, 1996, side 97-98).
Selvkompetence er et begreb om en persons forventninger til sin egen
evne til at håndtere situationer. Disse forventninger spiller
ifølge Bandura en afgørende rolle for hvorvidt en
person giver sig i kast med en udfordring, og for hvor ihærdigt
og længe man bliver ved at forsøge.
Forventninger om selvkompetence er erfaringsbaserede, men også
afhængige af rollemodeller, social indflydelse og somatiske
reaktioner, der kan hænge sammen med
følelsesmæssige vurderinger.
Selvkompetence er et bud på, hvad kernen i udbyttet af
behandling er; således referer Hougaard, at fobiske klienters
selvvurderinger var bedre til at forudsige adfærd, end
både deres adfærd i behandlingskonteksten, og
fysiologiske mål for angstreaktion, og Marlatt rapporterer, at
oplevet evne til at undlade at drikke er bedre prognostiske variable
end nogen andre af de prognostiske variable der er undersøgt
(1985b).
3.1.4 Kognitiv
behandling. De kognitive
behandlingsformer inddeles i fire hovedkategorier: Psykoedukation,
kognitiv færdighedstræning, kognitiv terapi og kognitiv
miljøterapi (Rosenberg og Mørch 1995). Jeg vil i det
følgende udelukkende beskæftige mig med psykoedukation
og kognitiv terapi, som er de behandlingsformer der har relation til
projektet. Kognitiv færdighedstræning er en behandling
der retter sig mod klienter med afgrænsede kognitive
forstyrrelser omend den forsøgsvis anvendes ved skizofreni, og
kognitiv miljøterapi er behandling, der tager udgangspunkt i
institutionen og dens indretning.
Psykoedukation betegner formidling af begreber om problemet og dets
overvindelse, og udgør altid et aspekt ved kognitiv
behandling. Pårørende til klienter, eksempelvis psykisk
syge og misbrugeres pårørende, kan også deltage i
psykoedukation, enten med deres pårørende eller alene
(se McCrady et
al 1985, Elsass 1995). Den overordnede hensigt er at lære deltagerne i psykoedukationen at kende til klienternes problemer, så de kan handle mere hensigtsmæssigt og på basis af et højnet informationsniveau.
Kognitiv terapi er betegnelsen for en målrettet behandling med
brug af diverse kognitive metoder. Målet er her forandring af
handlinger og følelsesmæssige reaktioner, hvor
information om problemet, altså psykoedukation, blot er et
blandt flere midler. Disse midler inkluderer endvidere analyse af
konkrete situationer hvor den problematiske adfærd eller de
problematiske handlinger optræder, omtolkning af basale
antagelser og automatiske tanker, omtolkning af problemet
(reframing), eksempelvis fra at problemet er personligt til at det
handler om personens forhold til de sammenhænge han lever
i.
3.1.5
Opsummering. Kognitiv
behandling har til formål at klienten bliver bedre i stand til
at forstå sine problemer på måder som åbner
handlemuligheder. Herunder at formidle teori og relevante
forskningsresultater om problemerne.
Behandlingen har til formål at analysere problemerne,
sådan som de optræder og forløber i klientens
dagligliv. Sammenhænge mellem situation, tanke, følelse,
handling og resultat analyseres, så der kan findes eller skabes
alternativer.
Der opereres med begrebet om "automatiske tanker," som dækker
tanker der synes at komme automatisk, og som har stor indflydelse
på følelserne og selvværdet. Disse automatiske
tanker har karakter af meget universelle antagelser, som ikke testes
i forhold til erfaringer, eksempelvis af typen "jeg er et svagt
menneske," eller "alle skal kunne lide mig."
3.2 Marlatts teori om misbrug
og tilbagefald.
Nøgleord: Risikosituationer, coping, selvkompetence,
handlekæder (behavioral chains), stofforventinger,
problemløsning, handlekæden, beslutningsmatrix,
Tilsyneladende Tilfældige Beslutninger, afbalanceret versus
uafbalanceret livsstil.
Hvor kognitive behandlingsformer udgør en form for overordnet
paradigmatisk ramme til forståelse af psykologisk behandling,
udgør Marlatts arbejde med afhængighedsproblematikkerne
en afgørende rammeforståelse for behandlingen af
stofafhængighed i det beskrevne projekt. Hans arbejde rummer i
sig en række antagelser som tilsammen udgør en egentlig
teori om misbrugets psykologiske mekanismer med klare, testbare
antagelser.
3.2.1
Baggrund. Marlatt [1985a] tager udgangspunkt i en diskussion af traditionerne inden for misbrugsbehandling. Han betragter misbrugsbehandling og misbrugsopfattelser som udspændt mellem to forskellige, problematiske, grundopfattelser: Sygdomsmodellen og den moralske model. Hvor sygdomsmodellen tager udgangspunkt i at misbruget er forårsaget af kropslige ubalancer, der ofte tænkes at være medfødte, antager den moralske model at misbrugeren selv er skyld i sin situation, og selv er ansvarlig for at løse den.
Sygdomsmodellen, som Marlatt beskriver den, repræsenterer ikke
specielt egentlige biomedicinske forestillinger og hypoteser, men
også forskellige folkelige opfattelser, og minnesotamodellens
sygdomsmetafor (jvf. også Steffens, 1993). Dens
hovedpåstand er, at misbrug er en fremadskridende sygdom, som
gør misbrugeren ude af stand til at kontrollere sit
stofforbrug.
Både en moralsk fordømmelse og en sygdomsforståelse fører ifølge Marlatt til en kortsluttet tænkning: Sygdomsmodellen fører til en tænkning, hvor misbrugeren opfatter sig selv som offer for sin sygdom, og derfor som værende ude af stand til at genvinde kontrollen over sin situation. Den moralske model bebyrder den angrende misbruger med endnu mere skyld og skam, end han havde i forvejen, og derfor gives misbrugeren gode grunde til at søge glemsel og trøst ad de kendte veje. Hvor sygdomsmodellen tilbyder en relativt ansvarsfri udvej, lægger den imidlertid ikke op til en tænkning i mål og midler, som kan hjælpe til at finde konkrete handlemuligheder i de situationer, hvor det bliver særligt svært eller problematisk for misbrugeren at undvære misbruget. Den eneste besked begge modeller kan give misbrugeren er det moralsk klingende "Thou shalt not drink!" (Marlatt, 1985a).
Denne moralske og medicinske tilgang afføder altså kun
det ene mulige mål for behandling, at klienterne skal blive
afholdende. Imod afholdenhed som eneste mål i behandling af
misbrug indvender Marlatt, at en sådan målsætning
kan blive en selvopfyldende profeti, hvis klienten accepterer den.
Hvis klienten forventer, at ethvert fejltrin vil føre til et
stort, altødelæggende tilbagefald, vil han måske
føle sig endnu mere magtesløs og svag over for at
stå i et tilbagefald, eller blot over for truslen om det. Denne
"selvopfyldende profeti" bliver yderligere forstærket af, at
den underliggende sygdomsmetafor også peger på
mekanismer, der ikke afhænger af bevidste valg: dette
gælder allermest tydeligt, når minnesotatilhængere
taler om afhængighed som en overfølsomhedssygdom: at
blive udsat for en lille dosis af stof, medfører et gigantisk
tilbagefald, det er umuligt at bringe under kontrol. Sygdomsmodellen
medfører altså, at der fra behandlernes side er lagt op
til en ydre locus of
control tænkning, hvor
det er ydre, ukontrollerbare omstændigheder, der bestemmer
tilbagefald (eller ej).
Marlatt har forsøgt at vælge en vej, hvor han tager udgangspunkt i kognitiv terapi og hvad han kalder "selvkontrolsmodellen." Mål og midler skal afklares i et samarbejde mellem behandler og klient, og der lægges afgørende vægt på at klienten kan være både handlende og tænkende deltager i og udenfor behandlingen (se især 1985a). Der er tale om en udtalt interesse for tilværelsen uden for behandlingen, og tiden efter behandlingen. Denne interesse finder udtryk i arbejde med de situationer, hvor problemet optræder, strategier i forhold til livsproblemer og til situationer der håndteres ved hjælp af misbrug, og mere generaliserede planer og strategier for arbejde med problemløsning i dagliglivet.
Den empiriske baggrund for tankegangen er studier af tilbagefaldsprocesser og opretholdelse af afholdenhed, både ved spontant ophør af misbruget og ved behandling. Det er blevet søgt belyst, hvad det er for processer, tankeformer og handleformer der fører til tilbagefald og misbrug, og hvad er det for tankeformer der fører til opretholdelse af afholdenheden fra eller moderationen af misbruget (se også Donovan og Chaney, 1985).
I tråd med denne forskningsmæssige baggrund kaldes
behandlingsstrategien "Relapse Prevention" ("forebyggelse af
tilbagefald," herefter RP).
Marlatt argumenterer for, at kognitive faktorer dominerer over
biologiske i forbrug af stoffer; ved hjælp af eksperimenter
viser han, at både misbrugere og ikke-misbrugere lader sig
styre mere af forventninger end af eksempelvis alkohols
farmakologiske virkninger. Et eksempel gives i 1985c (side 147-157).
Både alkoholikere og ikke-alkoholikere blev tilbudt at
prøvesmage forskellige former for tonic og tonic blandet med
vodka. Alle kombinationer af alkohol og ikke-alkohol, med instruktion
om at drikken indeholder hhv. ikke indeholder alkohol blev testet.
Den eneste faktor, der havde afgørende betydning for den
mængde der blev drukket var deltagernes forventning om at
få alkohol. Alkohol i sig selv udløste ikke drikketrang
eller øget indtagelse hos alkoholikerne, hvis de ikke troede
at få alkohol. Forventningen om at få alkohol
udløste drikketrang og øget indtagelse uanset om de
virkelig fik alkohol eller ej, særligt hos alkoholikerne.
3.2.2 Misbrug og tilbagefald.
Definitioner og teoretisk rationale. Marlatts teori om misbrug og tilbagefald baserer sig
på empiriske undersøgelser af tilbagefaldsprocesser
både inden for misbrug og eksempelvis tvangsspræget
spillelidenskab.
Afhængighed defineres som en vane, der er socialt
indlært, som har negative konsekvenser, og som reguleres af
psykologiske og fysiologiske betingelser.
Blandt de mekanismer, der regulerer misbruget, er:
Forstærkning igennem positive oplevelser med stoffet. Disse
positive oplevelser skyldes både tolkningen af
psykofarmakologiske virkninger af stoffet, og i nok så
høj grad de sociale omstændigheder og social
forstærkning af stofbrug. Gennem gentagne positive oplevelser
med stoffet lærer personen altså, at misbruget giver
visse ønskede virkninger.
Denne forstærkning medfører efterfølgende
positive forventninger til fremtidig stofvirkning. Disse
forventninger kan være forskellige, men er alle positive:
Stofbrugeren kan forvente en behagelig rus, med reduktion af stress
eller uro, med afslapning og søvn (ved
søvnløshed); omvendt kan han også forvente
udadvendthed og mere energi, hvilket især er beskrevet i
forbindelse med alkoholbrug, hvor mange storforbrugere og
alkoholikere forventer at få lettere ved kontakt med andre,
hvis de drikker alkohol.
Især op til tilbagefald ses kognitive forvrængninger og
omtolkninger af negative effekter af stofbrugen. Disse kan have form
af problembenægtelse, hvor misbrugeren ikke længere mener
at stofbruget vil udløse nogle problemer overhovedet. En anden
form er omattribuering, hvor andre får ansvaret for
stofforbruget eller dets konsekvenser.
Misbrugere deler ifølge Marlatt visse livsstilstræk
(1985e). Et træk som Marlatt lægger særlig
vægt på, er ubalance mellem ønskede aktiviteter
("wants") og forpligtelser ("shoulds"). Marlatt beskriver, at mange
misbrugere oplever at de kun har forpligtelser, og ingen lystbetonede
aktiviteter bortset fra deres stofforbrug. På denne måde
bliver alkohol eller cigaretter den eneste måde, misbrugeren
kan koble af fra en lang kæde af forpligtelser; desværre
medfører det at bruge alkohol jo ofte, at misbrugeren bliver
endnu mere træt, og at han udskyder løsning af
problemer, hvorved en ond cirkel kan opstå. Misbrugeren
oplever, at de forpligtelser, han har forsømt, mens han drak
eller sov, nu har tårnet sig op til et endnu større
bjerg af uløste opgaver.
Afhængighed er "addictive behavior" og "addictive life style."
Hvor "addictive behavior" (herefter misbruget, da
specialets emne er misbrugsbehandling) betegner selve de
problematiske handlinger, som personen føler, at hun ikke kan
undgå at gøre, betegner "addictive life style" hele den
måde, hvorpå hun lever sit liv. Denne livsstil er som
sagt præget af en ubalance mellem ønskede og
uønskede aktiviteter.
3.2.3 Ophør af
misbrug. Tilbagefald er ikke defineret ved en absolut modsætning mellem afholdenhed og misbrug, idet Marlatt diskuterer, hvorvidt det kunne være relevant at søge moderation af forbruget i en lang række af tilfælde af afhængighed (feks. Marlatt, 1985a, side 31). Når målet er "moderation" bliver tilbagefald defineret ved kontroltab og tilbagevenden til umådeholdent drikkeri.
Når tilbagefald har så central en position i Relapse
Prevention teorien, er det af to grunde: dels er det en interesse for
livet uden for og efter behandlingen (hvor tilbagefald jo netop
finder sted), dels er det, fordi tilbagefald repræsenterer en
form for "fællesnævner" for afhængighedsskabende
adfærd. Således synes det, som om tilbagefaldsrater
ligner hinanden meget fra stof til stof, og som om der er typer af
mekanismer, der er fælles for forskellige stoffer [1985a].
Tilbagefald kategoriseres som A, B og C tilbagefald: A tilbagefald er enkeltstående misbrugsepisoder, B tilbagefald er misbrugsepisoder der afbrydes efter nogle dages misbrug og C tilbagefald er kontinuerligt misbrug, der først afbrydes når ydre konsekvenser presser misbrugeren til at standse.
Endelig analyseres alle tilbagefald, uanset hvad misbruget var, ud
fra en række mekanismer.
Blandt de mekanismer der regulerer forandring og tilbagefald er:
Specifikke risikosituationer, Effekten af Afholdenhedsbrud,
Selvkompetence, Alternativ coping eller fraværet af denne,
Tilsyneladende Tilfældige Valg, uafbalanceret livsstil, og
attribution af forklaringer på stofbruget og afholdenheden.
Risikosituationer er situationer, hvor misbrugeren oplever at der er stor risiko for et tilbagefald. Det er Marlatts påstand at de fleste tilbagefald finder sted i risikosituationer som er typiske for den pågældende misbruger.
Risikosituationer scores som enten intrapersonelle eller
interpersonelle. Der skelnes ud fra om andre personer umiddelbart er
del af problemets opståen; således vil det at have
"været oppe at skændes" scores som interpersonelt,
ligesom det at "skulle tale med myndigheder." Det at "tænke
på hvad jeg har gjort imod min mor" vil scores som en
intrapersonel risikosituation, fordi der er tale om at personen
mindes og tænker tilbage, mere end at den umiddelbare
interaktion sætter tilbagefaldet i gang.
Blandt de intrapersonelle risikosituationer tælles dysforiske følelser, diverse kropslige fornemmelser og symptomer, ønske om forstærkning af positive følelser, og stress og pres som ikke forklares med konflikter med andre. Blandt de interpersonelle risikosituationer tælles konflikter med andre, belastning i forbindelse med at skulle leve op til forpligtelser, forstærke positive interpersonelle følelser, ofte fest, men også for eksempel hygge og sex.
Effekten af
afholdenhedsbrud (min
oversættelse af "the abstinence violation effect") er det
fænomen at selve det at begynde på nyt misbrug efter en
periode med afholdenhed kan medføre negative følelser
som skyld, skam og selvbebrejdelser som man som misbruger er
tilbøjelig til at håndtere med nyt misbrug. Disse tanker
og følelser synes at kunne medføre "onde cirkler," hvor
de problemer misbruget skaber håndteres med nyt misbrug, og
hvor disse onde cirkler i værste fald direkte
understøttes af den behandling man har deltaget i.
Selvkompetence i Banduras forstand er et afgørende parameter for om en person er i stand til at skippe misbruget og holde sig ude af misbrug. Selvkompetence betegner hos Marlatt, hvorvidt en person er i stand til at mestre bestemte risikosituationer (1985c side 134-136, se også ovenfor). Der er fundet meget konsistente sammenhænge mellem dels evne til at mestre risikosituationer og tilbagefald; også forventet selvkompetence i specifikke risikosituationer og faktiske tilbagefald hænger sammen, sådan at de situationer, afhængige personer ikke forventede at kunne klare, var de situationer de faktisk resulterede i tilbagefald.
Forventningerne til udfaldet
af stofforbrug bliver op til
et tilbagefald udpræget mere positive. Forventninger af denne
type vil ofte være præget af kognitive
forvrængninger, omend dette er mindre udtalt med
heroinmisbrugere, end eksempelvis med alkoholmisbrugere. Hos
især mandlige alkoholikere kan man ofte se en meget tydelig
kontrast mellem forventninger som går på øget evne
til at indgå i positiv interaktion, bedre humør og
afslapning, og så deres faktiske reaktion på alkoholen,
som kan være stærkt nedsat evne til at være i
kontakt med andre, kolossale nedture der kan ende i
selvmordsforsøg og voldsom aggression.
Endelig kan der opstå tankeforvrængninger, som
gør, at misbrugeren bliver negativistisk i sin indstilling, og
bliver nedtrykt, og at der opstår automatiske tanker om at "det
hele kan være lige meget," eller "nu skal jeg bare have en
kølle i hovedet, så jeg går ud som et lys."
Tilsyneladende
tilfældige valg er
beslutninger der tages uden, at der bevidst tænkes på
misbruget, men som "automatisk" fører misbrugeren hen til en
situation, hvor misbruget begynder. Marlatt nævner som et
eksempel en tvangsspiller, der "kommer til" at køre sin bil
til Reno, som er en by med mange store kasinoer, fordi han lige skal
til en bekendt på vejen, og derefter skal til en tankstation,
og derefter skal finde noget at spise; i alle disse tilfælde
viser det nærmeste sig at være på vejen til Reno,
og ikke på vej hjem.
Alternativ
coping betegner
handlemuligheder som kan vælges i stedet for misbruget. Marlatt
fremhæver meditation og afspænding, og i det hele taget
behagelige, rekreative aktiviteter, som kan være med til at
give den samme effekt som rusen giver. Det vil ofte være en
fordel, hvis disse alternativer kan give en tilsvarende virkning som
rusen: er der eksempelvis tale om at misbrugeren føler sig
stærk og føler at han har overskud når han har
fået stof, vil det være relevant at finde andre midler
til at føle sig stærk og fuld af overskud (eksempelvis
give sig selv opgaver, som han kan opleve som sejre i
dagligdagen).
Uafbalanceret versus
afbalanceret livsstil
betegner graden af balance mellem "wants" og "shoulds," altså
lystbetonede og pligtbetonede aktiviteter, herunder især
hvorvidt misbruget er det eneste "want" i personens dagligdag. som
nævnt spiller fænomenet både en rolle i forhold til
opretholdelse af misbruget og i forhold til tilbagefald.
3.2.4
Behandlingsteori. De centrale
mål i behandlingen ud fra Marlatts koncept for behandling er at
ændre de basale antagelser og indstillingen til misbruget,
afklare risikosituationerne, at skabe konkrete alternativer til
coping med de risikosituationer hvori misbrugeren falder tilbage til
misbrug, og at skabe en styrke til at stå igennem tilbagefald
og problemer. Endvidere er det et mål at skabe en øget
følelse af kompetence til at klare sig ud af misbruget. En
følelse der i sig selv er med til at styrke misbrugerens evne
til at søge og fastholde løsningsmuligheder og
udviklingsønsker.
RP behandlingsstrategien tager udgangspunkt i en så konkret
kortlægning af problemet som muligt, som peger på
relevante handlemuligheder. Snarere end at spørge om der
foreligger et misbrug, eller om klienten er misbruger, spørges
der til hvad forbruget er, hvilke situationer det optræder i,
og i hvilke situationer det vender tilbage efter perioder med
afholdenhed.
Misbruget, som det fungerer for misbrugeren forstås altså
ud fra en model, der ligner denne:
Situation >
Tanker og følelser, der opleves som trang >
Stofindtagelse
|
Misbrugets konsekvenser søges ligeledes afklaret, idet der
både tales om positive og negative konsekvenser (hvor 'positive
konsekvenser' svarer til 'funktionalitet' i andre traditioner). Der
skelnes mellem langsigtede og kortsigtede konsekvenser, og eventuelt
udfyldes "beslutningsmatrixet" som er et skema hvor kortsigtede og
langsigtede positive og negative konsekvenser skrives ind (se
nedenfor, figur 3.4).
Der bruges en metafor om ophøret af afhængigheden som en
lang rejse; afviklingen betragtes som proces snarere end som
resultatet af denne proces. Ophøret med misbruget betegnes som
"the point of quitting." Idéen er, at "the point of quitting"
er en begyndelse snarere end en afslutning, hvor det som
påbegyndes er den proces, hvori frustrationerne, problemerne og
tilbagefaldene kan ventes at dukke op (Marlatt, 1985c).
Målene for behandlingen er forholdsvis åbne, i
sammenligning med målene i behandling ud fra en sygdomsmodel om
misbrug: målene kan være reduktion af forbruget eller
totalt ophør. Reduktion eller moderation kan være
målet efter behandlingen, hvor målet er abstinens under
behandlingen (i denne forbindelse tager Marlatt dog forbehold i
forhold til tobak).
Tilbagefald analyseres grundigt, og bruges til at afklare
risikosituatioerne og effektiviteten af de copingsvar der findes til
de pågældende risikosituationer. Tilbagefald betragtes
som en naturlig del af forandringsprocessen, og det tilstræbes
at gøre tilbagefald så kortvarige som muligt
(gøre C til B og B til A, se overnfor).
Når misbrugeren så kender til misbruget, og kender til sine risikosituationer, så bliver den næste store opgave at træne konkret, situationsspecifik coping. Situationsspecifik coping skal altså have en nøglerolle i behandlingen, ved at være den vigtigste adfærdsmæssige forandring, som skal medføre at misbrugeren genvinder kontrollen og at tilbagefald forbygges.
Situationsspecifik coping skal rette sig mod de faktorer, som
udløser og fastholder misbruget. Copingens funktion
afhænger altså af disse faktorer. Hvor der er tale om
kropslige reaktioner og processer vil det eksempelvis kunne
være motion eller afspænding, der vil være
copingstrategien. Er det tankemæssige problemer, vil kognitiv
omstrukturering eller kontakt med andre kunne spille denne rolle.
Når misbrugeren har udviklet et adækvat copingrepertoire,
vil coping fremstå som et alternativ til misbruget:
|
|
|
Alternativ
coping
|
Situation med
risikofaktor
|
Fare for
tilbagefald
|
<
|
|
|
|
|
Misbrug.
|
|
Et sidste centralt mål i Marlatts behandlingsstrategi er
livsstilsforandringer. Her er det begreberne om balance mellem
"wants" og "shoulds" der er i fokus. Det søges afklaret i hvor
høj grad klienten oplever en sådan ubalance, og klienten
opfordres til at finde alternative "wants" der kan stå i stedet
for misbruget. Sådanne alternative "wants" kan igen
optræde som situationsspecifik coping i forhold til
risikosituationer, hvor følelsen af kvælende pligt og
mangel på frihed er med til at udløse misbruget.
3.2.5
Behandlingsredskaber. Jeg
skal her give nogle få eksempler på redskaber fra RP
strategien. I kapitel 4 vender jeg tilbage til de redskaber der er
anvendt i behandlingsprojektet, som i det store og hele også
stammer fra Marlatt. Pointen i dette kapitels gennemgang af redskaber
er alene at illustrere, hvorledes redskaberne inden for denne ramme
for forståelse af kognitiv terapi, på en gang rummer
psykoedukative aspekter, og byder på analyser af konkrete,
relevante problemer for klienterne. Hvordan de altså er et
udtryk for bestræbelser på at forene kvalificering med
problemløsning.
Centralt i RP strategien står det at få et billede af
problemet som peger på: misbrugets omfang og karakter,
situationer der håndteres med misbrug, og grunde til at afvikle
misbruget (for et eksempel, se Marlatt 1985d). Registrering af
stofforbruget og identifikation af hvilke stoffer der bruges at
håndtere daglige problemer og situationer, identifikation af
situationerne og identifikation af situationsspecifikke
copingmuligheder (alternativer til stofbrug).
Jeg skal i det følgende give nogle korte eksempler på
redskaber der anvendes til analyser af misbruget.
I den daglige behandlingspraksis søges misbruget analyseret ud
fra modeller over handlingsforløb. Et illustrativt eksempel er
handlekæden (the behavioral chain, McCrady et al,
1985, side 424).
Denne kæde repræsenterer forløbet fra en specifik
situation, til en bestemt tanke, som igen medfører
følelser, som igen fører til handling
Situation som
udløser ----> Tanker ----> Følelser
---> Handling
|
Figur 3.3 Handlekæden eller
"the behavioral chain."
Denne simple model kan bruges til at analysere handlinger som ikke
finder anden forklaring. Når en misbruger således tager
stof og forklarer at "det sker bare, som et lyn fra en klar himmel,"
tillader denne model at oprulle forløbet på måder
der muliggør definition af nye mål:
Situationen. Sidder hjemme og keder sig og føler
sig lidt trist og ligeglad.
Tanke. "Jeg keder mig, og jeg ville få det
rigtig godt hvis jeg fik et fix."
Følelser.
Opstemthed, positive forventninger, stor energi.
Handling. Skynder sig ud og finder på en historie
for at låne penge og købe heroin.
Konsekvenser/kort
sigt: Har det godt, keder sig
ikke mere.
Konsekvenser/langt
sigt: Skylder penge,
får abstinenser næste dag, føler sig skyldig og
svag.
Ved hjælp af modellen bliver det muligt at formulere konkrete
interventioner: Situationen peger på et behov for alternativer
til stoffer som kan afhjælpe kedsomhed; tanker og
følelser peger på selvinstruktioner, som går ud
på at fastholde langsigtede mål og imødegå
de positive forventninger, eksempelvis "jeg skal ikke bruge mine
penge på det, jeg gider ikke vågne op med abstinenser i
morgen." Handlingen kan eventuelt yderligere forhindres ved at man
har forberedt familiemedlemmer og gode venner på muligheden for
at man vil komme og låne penge med alle mulige dårlige
undskyldninger, så de bedre er i stand til at afvise
ønsket (jvf. Marlatt 1985c).
Man kan beskrive det sådan, at handlekæden beskriver et forløb der er adskilt i tid og rum, og som er adskilt fra den situation hvori det beskrives. Beskrivelsen får den funktion at den samler begivenhedsforløbet og udpeger interventioner ud fra bestemte mål, og nye relevante mål.
Men ud over analysen af de meget konkrete handleforløb, må misbruget og alternativet ses som to retninger, personens liv kan bevæge sig i; fortsat misbrug kan betragtes som den retning hvor misbruget ikke umiddelbart kan forandres eller hvor misbrugeren ikke har viljen til at gøre det, mens alternativet må betragtes som enhver bevægelse væk fra misbruget.
Til afklaring af hvilke forestillinger misbrugeren gør sig om
misbrug og om ikke-misbrug findes beslutningsmatrixet (se figur 3.4.)
Her bedes klienten udfylde hvilke konsekvenser han venter sig inden
for de forskellige felter. Positive og negative kortsigede
konsekvenser af at stoppe med heroin eller at fortsætte,
positive og negative langsigtede konsekvenser af at stoppe eller
fortsætte med heroin.
Figur 3.4. Beslutningsmatrix (fra Marlatt, 1985a). Udfyldningen er
konstrueret.
.
|
Kort sigt
|
.
|
Langt sigt
|
.
|
.
|
Fordele
|
Ulemper
|
Fordele
|
Ulemper
|
Stoppe misbruget
|
Føler mig bedre
tilpas, stolt
|
Abstinenser, ensomhed
|
Får mange nye
muligheder
|
Skal finde nye mennesker og
nyt indhold i livet
|
Fortsætte
misbrug
|
Glemmer problemer og slipper for abstinens
|
Mister penge, mister
modet
|
Kan holde fast ved gamle
venner
|
Får aldrig penge nok,
mister familie; dør?
|
Beslutningsmatrixen er altså et redskab til afklaring af grunde
til at fortsætte misbruget og grunde til at arbejde med
det.
Som handlekæden fastholder også beslutningsmatrixen nogle
handlinger og situationer der er adskilt i tid og rum inden for
rammerne af den samme model. Her er det imidlertid målene
snarere end midlerne der er i fokus.
3.2.6 Kommentarer til Marlatts
strategi ved behandling af misbrug. Marlatts strategi til behandling af misbrug bygger
på en opfattelse af mennesker i behandling som aktive skabende
i forhold til deres behandling og som brugere af behandlingen, ikke
kun inden for dens rammer men i særdeleshed uden for den. Deres
behov set i relation til det problem de søger behandling for
søges afklaret, deres syn på problemet og dets
løsning søges afklaret (herunder
spørgsmålet om total afholdenhed versus moderation som
er tabu i mange andre behandlingsteorier og i megen
behandlingspraksis, jvf. kapitel 1 og Marlatt 1985a), og tiden
udenfor og efter behandling gives megen vægt.
Imidlertid har den visse svagheder, som må medreflekteres:
Effekten af interventioner, der retter sig mod ændring af
tænkningen, såsom træning af
copingfærdigheder gennem øvelser, rollespil og
planlægning er uklar (Stephens et al, 1994,
Nielsen, 1992a). Stephens et
al fandt således ikke at effekten af afholdenhedsbrud blev dramatisk ændret af rollespilsinterventioner og anden copingtræning. Det, som direkte kan støttes på dette område af teorien, er først og fremmest, at evnen til at identificere risikosituationer er en vigtig indikator for tilbagefald. Fravær af identifikation af risikosituationer synes at være et tegn på tilbagefald (Marlatt 1985c, Nielsen 1992a og b).
Men det er uafklaret, hvorfor interventioner i forhold til
situationsspecifik coping ikke virker så overbevisende, som man
kunne vente det.
sidens top
[indhold]
[kap 1]
[kap 2] [kap 3]
[kap 4]
[kap 5]
[kap 6]
[kap 7]
[kap 8]
[litteratur]
[bilag]