Situationsspecifik coping i
misbrugbehandling
Kapitel 7.
Diskussion. 7.1 Indledning. Jeg vil i dette kapitel diskutere de
resultater, jeg har fremstillet i kapitel 6. Jeg vil først
beskæftige mig med evalueringsmetoderne, der er det
metodologiske grundlag for hele undersøgelsen, og overveje
holdbarheden af analyserne og brugbarheden af metoderne til fremtidig
behandlingsevaluering i lyset af visse af de metodeproblemer, jeg har
skildret i kapitel 4.
I de følgende afsnit vil jeg forsøge at drage empirien
mere i forbindelse med teoretiske problemer i forbindelse med
misbrugsbehandling, nemlig spørgsmålet om samarbejde i
behandlingen og attribution af årsager til forandring.
7.2
Evalueringsmetoderne. De
evalueringsmetoder, der har været anvendt i projektet, er
udtryk for et forsøg på at kombinere en
udviklingsorienteret, procesfokuseret evaluering med "hårde"
data for måladfærd og livssituation. De konkrete
behandlingsmetoder er blevet evalueret fra både behandleres og
deltageres perspektiv (jvf. Strupp, 1996).
Samtidig har vi forsøgt at undgå nogle af de faldgruber, Nissen nævner (upubl. ph.d. afhandling, refereret i kapitel 4): en "ren" indsocialisering, fordi deltagerne har fået mulighed for at vægte de forskellige aspekter af behandlingen (og derved ikke er blevet så stærkt opfordret til at gengive teorien som deres egenforståelse). Faktisk har de kunnet give forklaringer, der både supplerer og modsiger behandlingsteorien. Behandlingen som umiddelbare erfaringer er blevet søgt overskredet, fordi det er netop kerneydelsen, den psykologiske behandling, klienterne er blevet bedt om at tage stilling til; og det er heller ikke et neutralt metaperspektiv, der er anlagt på behandlingen. Det er ikke tom kommunikation der er blevet analyseret.
Til gengæld lider evalueringen som teoritestning under den
svaghed, at den ikke er blevet udført af uafhængige
forskere, der kunne formulere deres egne hypoteser om behandlingen og
forholde sig selvstændigt kritisk til projektet og dets teori
og metode med en større uafhængighed af os og vores
behov for at se det, vi selv gør i et positivt lys. Endvidere
lider den af nogle svagheder som følge af, at det er
behandlerne i projektet, der har lavet alle redskaber, og at det ikke
er trænede forskere, der har udfærdiget
spørgeskemaer, med videre.
7.3 Situationsspecifik coping
i arbejde med stofmisbrugere. Situationsspecifik coping spiller en central rolle i Marlatts opfattelse af misbrugsbehandling. Den har to formål: det ene er at håndtere kriser og risikosituationer, hvor klienten oplever en fare for tilbagefald. Det andet formål er, at situationsspecifik coping skal bruges til at undgå at effekten af et afholdenhedsbrud bliver et totalt, altødelæggende tilbagefald.
Det er noget af et paradoks, at mange undersøgelser viser, at
situationsspecifik coping synes at være et vigtigt træk
ved misbrugeres evne til at komme ud af misbrug og en meget sikker
prædikator for tilbagefald både med hensyn til
hvornår og hvorvidt tilbagefald optræder (Marlatt, 1985c,
side 134-136), men at behandling ikke synes at øve stor
indflydelse på en sådan coping (Stephens et al
1994, Nielsen, 1992b), og at klienterne ikke tillægger den stor
betydning, som det fremgår af de svar, jeg har refereret
ovenfor.
Når misbrugerne bruger strategier, der mere handler om at
udvikle deres liv end om at håndtere deres egne emotionelle
reaktioner, så må det formodentlig ses i lyset af, at
deres livssituation er overordentlig problematisk. Det er ikke blot
mangel på rekreative aktiviteter ("Wants" i Marlatts forstand),
men et helt sammenhængende liv, et ordentligt socialt
netværk og meningsfyldte aktiviteter der er deres problem.
Behovet for de mere snævre strategier, som coping med
stoftrang, vokser først, når misbrugernes sociale
situation er stabiliseret betydeligt, og deres liv er inde i en
udvikling, hvor misbruget er en hindring for at komme videre.
Det betyder ikke, at konkret, målrettet handling ikke spiller
en rolle for misbrugerne. Hvis man ser ovenfor på tabel 6.6,
vil man se, at størstedelen af svarene må betragtes som
konkrete handlesvar eller konkrete kognitive strategier. Blot er de
ikke knyttet til begrebet om risikosituationer på nogen
systematisk måde.
I den forstand kan man næsten sige, at den konkrete praksis
konceptet på visse områder er med til at overskride
begrænsninger i teorien (med Zimmers begreber, 1989).
Et vigtigt spørgsmål er, hvorvidt misbrugernes handlestrategier i virkeligheden er et udtryk for motivationelle eller globale kognitive forandringer, snarere end at globale forandringer er et udtryk for specifik coping. Når deltager nummer 4 således ikke kunne nævne specifikke copingstrategier, så kunne dette alene tolkes som en årsag til problemerne. Imidlertid kunne det også ses som udtryk for en ydre locus of
control tænkning,
når han skriver:
"Få arbejde, gå på kursus, få
økonomisk hjælp så jeg kan gå i gang med at
istandsætte min lejlighed. Være sammen med min bror og
hans familie."
Samtidig beskriver denne deltager sit udbytte af behandlingen som
meget begrænset, i det mindste som behandlingsmæssigt
mål:
"Fundet ud af hvem i gruppen der var værd at samle på,
på både godt og ondt."
Situationsspecifik coping har stadig en overvældende intuitiv appel: Det må jo netop være i konkrete situationer, ved bestemte begivenheder i tid og bestemte steder i rum, mennesker vælger den ene handling frem for den anden, og udfører den. Men måske kan den manglende støtte til situationsspecifik coping i den snævre forstand bidrage til, at vi som klinikere ser lidt bredere på sammenhænge mellem problemer og livssituation, og mere ser på udvikling, på bevægelse og på mål, frem for at stirre for meget på midler og redskaber.
Dette må medføre, at vi ser på klienternes
livssituationer som bestående af kontekster med mennesker, der
er aktive og handlende, og har mål og behov, frem for som
"miljøer" eller "scener" hvor adfærden udspiller sig, og
hvor de patogene forhold findes, og dermed må vi også se
på vores klienter som mennesker med behov og med mål, og
som værende i en udvikling, hvortil der knytter sig
udviklingsopgaver som bringer dem videre i livet.
I retrospekt ser det ud som om, vi har haft et billede af misbrugeren
der, frustreret over ikke at kunne forstå sit eget tilbagefald,
sætter sig ned i behandlingen og analyserer tilbagefaldet og
derigennem bliver klar over situationer og ubevidste tanker, som
anbragte ham i misbruget; men dette billede holder næppe.
De strategier som deltagerne i projektet så for sig, når de skulle svare på hvad de gjorde for at begrænse misbruget, var således i højere grad rettet mod livsstilsforandrende tiltag end udløsende ydre og indre stimuli.
Det er særligt påfaldende, at emotionsfokuseret coping
spiller så lille en rolle i klienternes strategier mod misbrug,
særligt når man betænker, at stofbrug ofte opfattes
som netop emotionsfokuseret coping. Det eneste svar, der umiddelbart
havde nogen forbindelse med følelser var således meget
vagt (svar nummer 22). Man kunne forestille sig to forklaringer
på dette: den ene er, at deltagerne ikke har oplevet et
tilstrækkeligt pres i retning af at lære at
håndtere emotionelle reaktioner, fordi de hele tiden har haft
muligheden for at søge de gammelkendte stofløsninger
på stofløsninger. Den anden er, at det mere er
udviklingsorienterede aktiviteter, der kan udfylde klienternes tid og
give dem en mening og retning, snarere end introspektive metoder, der
går ud på at forholde sig til sig selv.
Kvalitative interviews, jeg har udført med klienter i det nye
projekt tegner et billede af, at situationsspecifik coping,
særligt coping med "uforklarlig stoftrang," faktisk spiller en
rolle i deres kontrol med misbruget. Men dette kun under
særlige forudsætninger: Når kontrol med
stofmisbruget er en realistisk målsætning, fordi
misbrugerne har et minimum af kontrol over deres øvrige
livsomstændigheder (eksempelvis sjældent når de er
boligløse, eller som en fremhævede, når de er
samlevende med en voldelig eller misbrugende kæreste).
7.4 Attribution af
årsager til forandring i behandlingen. Det at teorien og behandlernes interventioner ikke tillægges så stor betydning kan opfattes som en styrke ved behandlingsteorien (jvf. Hougaard 1996, side 110, der referer Fischs "placeboterapi"), i den udstrækning dette forhold er et udtryk for, at deltagerne attribuerer deres udbytte til deres egen handling frem for behandlingsmodellen: Hvor vi mange gange hører "minnesotabehandling virker, men jeg er bare ikke klar til det lige nu," eller "XX er en fed behandlingsinstitution, der havde jeg det virkelig godt, men da jeg kom hjem faldt jeg i vandet med et brag," er det vi hører fra vores deltagere et "vi:" "Vi er åbne over for hinanden og stoler på hinanden," "vi ved at vi kan arbejde sammen." I den udstrækning dette er udtryk for at deltagerne forklarer deres succes i behandlingen med deres egen indsats og evner, må de også få en stigende tillid til disse evner og til sig selv, der også på langt sigt kan udgøre selve grundlaget for den selvkompetence, som bringer dem videre fremad i livet og giver dem en tro og et håb på livet.
Produktionen af dette "vi" medfører en tilbagevenden til de
institutionelle forhold. Hvordan bliver da forholdet mellem dette
"vi," og det behandlingssystem det bliver produceret i? Hvilke former
for betydning får det liv, der udspiller sig i en sådan
gruppe, for dets deltageres behandling i institutionen i
øvrigt og for institutionen i øvrigt? Og her kommer et
af de helt springende spørgsmål: hvilken betydning
får det for deltagernes handling i deres øvrige liv,
også bortset fra stofmisbruget? Hvilken betydning har det for
deres relationer til venner og bekendte, til deres måde at
forholde sig til de problemer de støder på i fremtiden?
Vi har kun anekdotiske oplysninger om forandringer. Det generelle
indtryk er, at klienterne er blevet langt mere positivt stemt over
for behandling generelt, og at de eksempelvis under og efter
projektforløbet deltog mere i "husmøder" i
institutionen, møder, hvor alle institutionens klienter kom
for at diskutere aktuelle problemer og få informationer om
forandringer.
7.5 Registrering:
selvobservation og planlægning. Registreringen var tænkt som et redskab til at
afklare mønstre og logikker i misbruget, snarere end som en
selvstændig intervention. Imidlertid er det den teorispecifikke
faktor ved behandlingen, deltagerne lagde størst vægt
på i deres besvarelser, herunder brugen af en kurve over
misbruget.
Det synes forholdsvis sikkert, at registreringen af misbruget
betød tre ting for deltagerne:
Registrering betød, at de blev konfronteret med omfanget og
dermed de økonomiske omkostninger af misbruget, som de selv
fremhævede det. Dermed blev tendenser til bagatelisering af
misbruget reduceret, omend det også var ensbetydende med at
deltagerne i starten nærmest følte sig presset ud i mere
og mere misbrug, for at håndtere selve det at blive
konfronteret med deres problem. Dette viste sig også i
registreringsskemaerne, hvor forbruget steg dramatisk i begyndelsen
af projektforløbet.
Registrering betød, at deltagerne kunne dokumentere deres
fremskridt over for sig selv på en måde, som ikke kom til
at udgøre en dikotom skelnen mellem misbrug og afholdenhed.
Efterhånden som de brød færre aftaler og begyndte
at se bedre ud, begyndte selvregistreringsprotokollerne også at
kunne tjene som dokumentation for deres fremskridt over for
andre.
Endelig betød registrering, at deltagerne kunne være med
til at fastholde hinanden i ærlighed. Når nogen sad og
benægtede misbrug, kunne de andre simpelthen henvise til, at de
havde taget sammen.
Brugen af kurven over misbruget spillede en særlig rolle: Den
var stærkt medvirkende til, at deltagererne kom til at se deres
misbrug i et større tidsmæssigt perspektiv, end de havde
gjort tidligere: Frem for at se forbruget af stoffer ud fra forholdet
mellem trang og selvkontrol i et "nu og her" perspektiv, kunne
misbrugerne her se misbruget som en udvikling over lang tid. Dermed
blev også tilbagefald sat ind i et større
tidsmæssigt perspektiv: frem for at sige "Nu tager jeg heroin
hver dag igen," kunne deltagerne sige: "Jeg har taget heroin hver dag
i en uge, efter at mit samlede forbrug har været stødt
faldende igennem 15 uger." Det betyder dog ikke, at tilbagefaldene
bliver mindre frustrerende for deltagerne, tværtimod.
En hypotese om registrering kan være, at gennem registreringen
bliver misbrugerne i stand til at planlægge realistiske
reduktioner, som giver dem et reelt udbytte uden at de bliver udsat
for Effekten af Afholdenhedsbrud; ud fra dette kunne man forestille
sig, at en systematisk planlægningsindsats med brug af kurven
ville kunne støtte klienterne i at reducere misbruget.
En anden hypotese er, at selve registreringen medfører en
observerende, eksternaliserende tilgang til misbruget, som
gør, at det er lidt nemmere at forholde sig til det på
et overordnet niveau. Denne hypotese falder mest i tråd med
deltagernes tolkning af deres eget udbytte. Det er imidlertid langt
fra alle stofmisbrugere, der opnår en reduktion ved denne
intervention, men de, der trods stigende forbrug i en kort periode
forbliver i projektet, får generelt en stor reduktion
senere.
Min erfaring peger mere på den sidste hypotese end den
første. Selv milde konfrontationer og sætten
grænser for stofmisbrugere i metadonbehandling fører
næsten uomgængeligt til et større eller mindre
tilbagefald.
Arbejdet med registrering og kollaborativ empirisme er således en måde at kombinere inddragelse af klienternes oplevelse af behandling og vurdering af mål og midler, samtidig med, at det er en form for enkeltsubjekt-eksperiment, som beskrevet i kapitel 4. At arbejde med kollaborativ empirisme er altså en måde at blive mere ideografisk uden at blive mindre teoretisk.