Fagligt Selskab
for Misbrugerbehandling
Fagligt stof
Situationsspecifik coping i
misbrugbehandling
Kapitel 6. Empiri.
Nøgleord: Problemstilling, stofforbrug, kriminalitet,
livskvalitet, strategier imod misbrug, oplevelser af
behandlingen.
6.1
Indledning. Jeg vil i det følgende gennemgå resultaterne af evalueringen af pilotprojektet "Nedtrapningsgruppen." Jeg vil med udgangspunkt i den behandlingsteori, der er beskrevet i kapitel 2, og det behandlingsdesign, der er beskrevet i kapitel 5, fremstille de spørgsmål, vi har opstillet for projektet, samt de resultater vi har nået.
Jeg gør opmærksom på, at de resultater, der vil
blive fremstillet i det følgende, er indsamlet ved metoder,
der er beskrevet i kapitel 5, afsnit 5.2.
De klienter, der optræder i kapitlet, optræder kun med
numre, der står i firkantede parenteser.
6.1.1 Generel
problemstilling. Den
generelle problemstilling, som jeg har søgt at belyse, er, om
kognitiv terapis behandlingsteori ad modem Marlatt er anvendelig i
behandling af stofmisbrugere, og om behandlingen virker af de grunde,
som teorien angiver.
For at undersøge denne problemstilling må jeg se
på, hvorvidt misbrugerne faktisk lærer typer af
copingstrategier, som de kan og vil anvende til at reducere deres
misbrug. Det betyder, at jeg må se på, om de strategier,
deltagerne anvender, står i forhold til nogle bestemte
risikosituationer, som man ville vente det på baggrund af
Marlatts teori.
Hovedspørgsmålet for specialet er som nævnt i
kapitel 1:
Hvilken betydning har
situationsspecifik coping i reduktion af misbrugeres stofforbrug, og
hvilke implikationer har det for udformningen af
misbrugsbehandling?
Jeg er nu nået til det punkt, hvor jeg kan præcisere
dette spørgsmål, og udmønte det i konkrete,
empiriske spørgsmål.
Hvordan er egentlig forholdet mellem handlestrategier og risikofaktorer i forbindelse med misbrug? Er det sådan, som Marlatt fremstiller det, at handlestrategier knytter sig til bestemte situationer, hvor bestemte risikofaktorer udløser misbruget.
Tegnet som en model kunne det tage sig ud som nedenfor:
|
|
|
Alternativ
coping
|
Situation med
risikofaktor
|
Fare for
tilbagefald
|
<
|
|
|
|
|
Misbrug.
|
|
I denne model, som jeg nu tillægger Marlatt, vil valget af alternativ coping være afhængigt af, hvilken risikofaktor der har optrådt i risikosituationen. Den vil altså forudsige, at alternativ coping må være knyttet til bestemte risikofaktorer. Der må være en form for målmiddel forhold mellem risikofaktor og alternativ coping, hvor målet med en copingstrategi er at opnå det samme, som man ellers kunne have opnået ved hjælp af stoffet - stof og coping står derfor også samme sted i modellen.
Forudsigelsen med hensyn til behandlingens virkemåde vil være, at behandlingen virker igennem at den fremmer, at klienterne erstatter misbrug med alternativ coping.
Det er denne model, jeg har sat mig for at teste ud fra materialet fra behandlingsprojektet. Hvis modellen skal støttes som model for behandlingen må dette mønster tegne sig generelt i nedtrapninger og reduktioner af stofforbrug, og vel særlig tydeligt i en gruppe, der direkte er behandlet ud fra de principper, som er beskrevet i kapitel 3 og 5.
Et eksempel er "trang."
Hvis problemet er "stoftrang," så må "alternativ coping"
være teknikker til at nedbringe oplevelsen af trang uden brug
af stoffer. Det kan være afspænding eller fysisk
træning, som neddæmper de fysiologiske fornemmelser, der
knytter sig til trangen. Eller det kan være forskellige former
for aversionsfremmende aktiviteter, såsom at straffe sig selv,
eller at forsøge at visualisere ubehagelige eller fornedrende
situationer, der er knyttet til stofmisbrug.
Hvis denne model skal støttes, må flere
forudsætninger altså være opfyldt:
- Copingstrategier må
være en vigtig prognostisk faktor. Hvis det er gennem
coping, misbrugerne opnår kontrol, så må de
misbrugere der udvikler velegnede copingstrategier også
reducere deres misbrug.
- Copingstrategier må
være tilgængelige i de situationer, hvor misbruget kan
optræde. De må altså eksempelvis ikke
udgøres af forandringer, der er så omfattende, at det
ikke er muligt for klienten at skabe dem i de situationer, hvor de
har mulighed for at tage stoffer (som at få en ny bolig
eller et job).
- Copingstrategier må
være knyttede til risikofaktorer, og være egnede til
at forandre disse faktorer eller oplevelsen af dem.
Endelig må klienterne vise en
tænkning i coping, som svarer til behandlingens teori, med
særlig fokus på den model, der er karakteriseret ovenfor.
Denne tænkning må reflekteres i deres beskrivelser af
deres udbytte af behandlingen, og i deres svar omkring
strategier.
6.1.2
Baggrundsvariable. Derudover
er der en række spørgsmål som jeg først vil
gennemgå, som drejer sig om de forandringer som er
indtrådt i forbindelse med behandlingen. Disse
baggrundsvariable knytter sig til effektiviteten af
behandlingen.
- Stofbrug. Vil deltagerne kunne
reducere deres stofbrug og vil en sådan reduktion af
stofforbrug fortsætte efter projektet?
- Kriminalitet. Vil deltagerne
reducere deres kriminalitet som følge af
behandlingen?
- Selvkompetence. Vil deltagerne
føle sig bedre rustet til at slippe stofferne?
- Frafald. Vil deltagerne blive i
behandlingen? Dette har særlig betydning i arbejde med
stofmisbrugere, hvor stort og hurtigt frafald er regelen.
6.2 Gennemgang af
baggrundsvariable.
6.2.1 Forbemærkning. Resultaterne stammer dels fra efterevalueringen (se afsnit 4.3), dels fra selvregistreringsprotokoller. De er altså behæftede med den metodiske usikkerhed som selvrapportering rummer (se feks. Hersen og Barlow, 1976, kapitel 4). Der er tale om muligheden for bias i form af dårlig hukommelse, interesse i at give bestemte svar, og signaler vi som behandlere sender til klienter om de svar vi ønsker. Disse muligheder for bias vil jeg diskutere i min gennemgang af resultaterne.
6.2.2
Stofbrug. Deltagerne havde
alle en reduktion af brug af heroin og alkohol set fra måneden
før projektstart til den sidste måned i projektet (se
figur 5.1). Brugen af cannabis var stort set uændret.
Alle deltagere der fuldførte havde reduceret antallet af gange
de brugte heroin ifølge selvregistrering, undtagen en som
brugte heroin færre end 5 gange både måneden
før og måneden efter projektstart.
Samtidig faldt den gennemsnitlige heroindosis fra 400 til 308 kr. per
dosis.
Brug af benzodiasepiner og overforbrug af akohol forsvandt
næsten (to deltagere drak kraftigt, og indtog mere end 5
øl per dag. En af disse, klient nummer fire i skemaerne,
brugte ikke heroin særligt ofte, men drak 5 til 10
luksusøl om dagen.)
Efter tre måneder havde klient nummer fire genoptaget sit
daglige misbrug, omend i form af et heroinforbrug hvor det havde
været et alkoholmisbrug i måneden før
projektstart. Nummer 1, 3 5 og 6 havde opretholdt det samme niveau af
stofbrug som i den sidste måned i projektet, mens klient nummer
2 havde reduceret sit forbrug af alle stoffer yderligere. Den
gennemsnitlige heroindosis var nu faldet til 279,- kr.
Tabel 6.1. Udvikling i
frekvensen af heroin og alkoholforbrug.
.
|
Måneden
før
|
..........
|
Sidste måned
|
..........
|
3 måneders follow
up
|
..........
|
Deltager nr:
|
Heroin
|
Alkohol
|
Heroin
|
Alkohol
|
Heroin
|
Alkohol
|
[1]
|
>25
|
0
|
1-5*
|
0
|
1-5*
|
0
|
[2]
|
>25
|
1-5
|
5-15
|
1-5
|
1-5
|
1-5
|
[3]**
|
15-25
|
>25
|
5-15
|
5-15
|
5-15
|
15-25
|
[4]
|
1-5
|
>25
|
1-5
|
1-5
|
>25
|
0
|
[5]**
|
>25
|
0
|
5-15
|
0
|
5-15
|
1-5
|
[6]**
|
>25
|
0
|
5-15
|
0
|
5-15
|
0
|
Deltagernes forbrug af alkohol og heroin måneden før
projektstart, den sidste måned i projektet og ved tre
måneders follow up ifølge selvregistrering.
* Denne deltagers svar er til dels blevet modsagt ved
urinprøver, og der er uoverensstemmelse mellem
evalueringsskemaet og den løbende registrering som viser 0
misbrug i den sidste måned af projektforløbet.
** Dagligt cannabisforbrug i hele perioden.
Alt i alt viser svarene, at alle seks deltagere havde et
særdeles sundhedsfarligt og meget dyrt, dagligt misbrug
før projektstart, og at kun en af seks havde dette ved 3
måneders follow up.
Jeg mener herudfra at kunne konkludere, at deltagerne har kunnet
reducere deres stofforbrug i løbet af deres deltagelse i
projektet, og at denne reduktion har overlevet et stykke tid efter
behandlingens afslutning.
6.2.3
Kriminalitet. Med hensyn til
kriminalitet skal der tages særlige forbehold: til trods for at
vi flere gange havde forelagt deltagerne at ærlighed ikke ville
få negative konsekvenser, kunne deltagerne alligevel nære
frygt for at det ville få negative konsekvenser hvis de
rapporterede meget omfattende eller alvorlig kriminalitet.
Af de seks deltagere der fuldførte havde 3 rapporteret
kriminalitet i måneden før projektstart. To havde
begået tyverier, den ene 31 gange, den anden 10 gange, og en
svarede at spørgsmålet var for personligt, og at han
ikke ønskede at svare, men at det var "mere end nu" (se tabel
6.2) Han svarede også at han havde brugt heroin for 500,- kr.
mellem 15 og 25 dage i løbet af måneden før
projektstart, hvilket må lede til den antagelse at han hyppigt
begik kriminalitet, sikkert omkring 20 gange i løbet af
måneden.
I løbet af den sidste måned i projektet rapporterede
deltager nummer 2 at have begået kriminalitet 1 gang og nummer
3 at have begået kriminalitet 2 gange.
Ved tre måneders follow up var de klienter som ikke var
recidiveret massivt også stort set kriminalitetsfri. Deltager
nummer 4 der var recidiveret, angav intet antal, men satte et kryds
under "tyveri." Med heroinforbrug mere end 25 dage i løbet af
en måned må kriminaliteten antages at være
betydelig.
Til trods for dette, synes det dog alt i alt som om projektet har
betydet en nedgang i kriminalitet for deltagerne, formodentlig mere
end en halvering.
Tabel 6.2. Udvikling i antal
begåede kriminelle handlinger
Deltager nr.
|
Måneden
før
|
Sidste
måned
|
3 mdr.s follow
up
|
[1]
|
31
|
0
|
0
|
[2]
|
10
|
1
|
0
|
[3]
|
ingen svar
|
2
|
1
|
[4]
|
0
|
0
|
intet antal, positiv
|
[5]
|
0
|
0
|
0
|
[6]
|
0
|
0
|
0
|
Antal kriminelle handlinger begået i måneden før
projektstart, den sidste måned, og den tredje måned efter
projektafslutning.
6.2.4 Økonomi og
sociale relationer.
Deltagerne opnåede bedre kontrol med deres økonomiske
midler. Fem af klienterne modtog bistandshjælp, og en modtog
førtidspension. Deres penge var i gennemsnit sluppet op den
16. måneden før projektstart, men i den sidste
måned i projektet var de først sluppet op den 21. Ved
follow up var deres penge brugt den 18. Ingen af deltagerne var
egentligt hjemløse hverken før eller efter projektet,
omend nogle boede hos misbrugende bekendte, eller på anden
måde utilfredsstillende.
Deltagernes sociale relationer ændrede sig kun lidt og
langsomt. Lidt ad gangen begyndte de at se stoffrie venner lidt mere
og misbrugere lidt mindre, og at se famlie en smule oftere (se tabel
6.3).
Tabel 6.3. Kontakt med venner
og familie.
.
|
Måneden
før
|
..........
|
..........
|
Sidste måned
|
..........
|
..........
|
3 måneders follow
up
|
..........
|
..........
|
Nr.
|
fam.
|
+stof
|
-stof
|
fam.
|
+stof
|
-stof
|
fam.
|
+stof
|
-stof
|
[1]
|
0
|
>6
|
3-5
|
0
|
3-5
|
1-2
|
0
|
3-5
|
3-5
|
[2]
|
>6
|
>6
|
3-5
|
>6
|
1-2
|
>6
|
>6
|
0
|
>6
|
[3]
|
1-2
|
>6
|
0
|
0
|
>6
|
0
|
1-2
|
>6
|
1-2
|
[4]
|
>6
|
>6
|
0
|
>6
|
>6
|
0
|
>6
|
>6
|
0
|
[5]
|
1-2
|
>6
|
>6
|
3-5
|
>6
|
>6
|
>6
|
>6
|
>6
|
[6]
|
0
|
>6
|
>6
|
0
|
>6
|
>6
|
0
|
>6
|
>6
|
SUM:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fam
|
2,6
|
|
|
2,6
|
|
|
3,3
|
|
|
+stof
|
|
6
|
|
|
5
|
|
|
4,6
|
|
-stof
|
|
|
3,3
|
|
|
3,3
|
|
|
4
|
I hver række vises hvor ofte hver deltager opgav at have
kontakt med bekendte og familiemedlemmer. I den første kolonne
vises hvor ofte deltageren havde kontakt med familie før
projektstart, i den anden hvor ofte deltageren havde kontakt med
stofrelaterede venner, og i den tredje kolonne hvor ofte hun eller
han havde kontakt med ikkemisbrugende venner. I de følgende
kolonner står de tilsvarende tal for den sidste måned i
projektet og 3 måneders follow up. I de nederste række
(understreget) ses de gennemsnitlige tal, og der ses en svag tendens
til hyppigere kontakt med familie og stoffrie venner og mindre hyppig
kontakt med stofrelaterede venner.
I de fleste tilfælde ændrer beskrivelserne af forholdet
til familie, stoffrie venner og stofrelaterede venner og bekendte sig
kun lidt. Der er en tendens til at svarene bliver lidt kortere og
mere negative i beskrivelserne af de misbrugende venner. Her er et
forholdvis typisk eksempel:
Måneden
før: "Bor sammen med
en ven, der også er stofmisbruger. Har kendt ham siden
barnsben."
Sidste måned i
projektet: "Bor hos en
kammerat, jeg har kendt hele livet, som desværre også er
misbruger, men dog under behandling."
3 måneders follow
up: "Intet forhold. Ser dem
bare."
En mere atypisk beskrivelse der tydeligt viser forandringer yder
deltager nummer 4:
Måneden
før: "Misbrugere
stoler ikke på nogen eller noget. Jeg så de samme 3-4
venner hver dag, vi købte stof sammen og tog det sammen og
hyggede os."
Sidste måned i
projektet: "Man kan ikke
stole på en misbruger, men vi snakker om hvordan vi kommer ud
af misbrug og lignende. Jeg ser stadigvæk en enkelt
misbruger."
3 måneders follow
up: "Jeg ser ingen
regelmæssigt, og når jeg endelig gør det taler vi
meget om misbrug (stofsnak), kriminalitet, fremtid, håb, tab,
osv. Men der er kun en enkelt misbruger jeg ser en gang imellem."
Her er rammen om misbruget også ændret, og relationerne mellem misbrugerne. Hvor man før blot "hyggede sig" snakker man nu om misbrug, håb, tab, osv.
Generelt kan de små og få forandringer i sociale
relationer ses i sammenhæng med at udvidelse af stoffrit,
socialt netværk, eksempelvis gennem social
færdighedstræning, ikke har haft en central placering i
behandlingskonceptet, hvor det er veget til fordel for især
arbejdet med coping med trang.
6.2.5 Selvkompetence: Oplevet
evne til at slippe misbrug og oplevet livskvalitet.
Et afgørende mål for projektet var en øget
oplevelse af selvkompetence i forhold til stofbrug. Vi håbede
at gennem at klienterne arbejdede sig frem mod en bedre evne til at
håndtere stofbrug ville deres forbrug blive mindre, og dermed
ville de få plads og rum til med den rette støtte at
skabe forandringer i situationen, der ville give dem oplevelsen af at
have et bedre liv.
Tabel 6.4. Udvikling i hvor
svært det ville være at slippe metadon og
sidemisbrug.
.
|
Måneden før
projektet
|
..........
|
Sidste måned i
projektet
|
..........
|
3 måneders follow
up
|
..........
|
Nr.
|
sidemis.
|
metadon
|
sidemis.
|
metadon
|
sidemis.
|
metadon
|
[1]
|
8
|
10
|
2
|
10
|
2
|
5
|
[2]
|
7
|
7
|
3
|
3
|
1
|
3
|
[3]
|
9
|
9
|
5
|
5
|
3
|
3
|
[4]
|
3
|
10
|
3
|
10
|
6
|
10
|
[5]
|
8
|
8
|
3
|
5
|
6
|
8
|
[6]
|
8
|
9
|
9
|
9
|
8
|
3
|
Snit:
|
7,2
|
9,0
|
4,2
|
7,0
|
4,3
|
5,3
|
Oplevet livskvalitet
|
4,8
|
|
7,6
|
|
7,2
|
|
Tabellen viser udviklingen i deltagernes svar på hvor
svært det ville være at slippe metadon (met) med 10 som
det sværeste og 0 som det letteste, og deres svar på hvor
svært det ville være at slippe sidemisbrug (sid).
Endvidere vises gennemsnitsværdien for oplevet livskvalitet
(OLK).
Svarene på hvor svært det ville være at kvitte
sidemisbrug faldt for alle undtagen nummer 6 fra måneden
før projektstart til sidste måned. Sidemisbrug er her
det misbrug der foregår samtidig med metadonbehandlingen, og
det vil praktisk taget altid være nødvendigt at klienter
afvikler deres sidemisbrug inden de nedtrapper metadonen, hvis et
massivt tilbagefald til opiatmisbrug skal undgås.
Ved tre måneders follow up var det gennemsnitlige mål for
oplevelsen af hvor svært det ville være at slippe
sidemisbruget steget en smule fra 4,2 til 4,3, men stadig langt fra
niveauet for måneden før. Oplevelsen af hvor svært
det ville være at slippe metadonen var imidlertid faldet
yderligere for gruppen som helhed. Dette er en særligt
interessant oplysning for os, der kunne indikere en stigende
oplevelse af kompetence til at komme helt ud af misbrugslivet. Dette
gælder især deltager 1, 3 og 6, som tydeligvis gav udtryk
for at være kommet tættere på et stoffrit liv ved 3
måneders follow up.
Disse data afspejler at deltagerne selv oplevede deres opgaver med
hensyn til at komme ud af misbruget som mindre uoverkommelig efter
projektet end før; undtagelsen er deltager nummer 4; det er
bemærkelsesværdigt at denne deltager betegner det som
værende til en værdi af "3" at komme ud af et sidemisbrug
bestående af 5-10 klasse B guldøl dagligt i
måneden før projektstart; dette kan bedst forstås
som udtryk for at han ikke opfattede sit forbrug af øl som et
misbrug, og at hans vurdering knyttede sig til afviklingen af det
på det tidspunkt lille forbrug af heroin.
Den eneste deltager ud over nummer 4 som vurderer opgaven som
sværere ved 3 måneders follow up end ved afslutningen er
deltager nummer 5; denne deltager har ved flere lejligheder, og
således også i svarene på evalueringen af
projektforløbet gjort opmærksom på, at hun er
interesseret i at følge et tilsvarende forløb fra
september 1996.
6.2.6 Frafald.
De deltagere der fuldførte projektet startede alle ved
begyndelsen af projektet 20. november 1995 og forlod projektet da det
sluttede 15. maj 1996. De deltog i gennemsnitligt 47,66 møder
ud af 59 mulige (80%), spændende fra 39 til 51 gange
deltagelse.
Ingen deltagere blev bortvist eller på anden måde tvunget til at forlade projektet. To af de ti der deltog fra starten forlod projektet i utilfredshed med medarbejderne og behandlingen, og vendte tilbage til normal metadonordination på institutionen. Disse to havde begge et forholdsvis lille sidemisbrug før de startede i gruppen.
To andre forlod projektet for at gå i minnesotabehandling på en døgninstitution, men meddelte at projektet havde bidraget til at de var blevet klar over omfanget af deres misbrug og at var blevet klar over at de ikke selv kunne klare at komme ud af deres misbrug. Disse to havde begge en kort historie med heroinmisbrug, og det var deres første behandling.
Dette er en gentagelse af det fund, at frafald ofte er noget lavere
med kognitiv terapi end med andre psykologiske behandlingsformer (se
eksempelvis Hougaard og Nielsen, 1995, side 222), idet dette er et
bemærkelsesværdigt lavt tal for frafald på
frivillige gruppetilbud i Distriktscenter Indre.
Fire andre tog deres pladser; to af disse gik desuden i
motivationsgruppe med henblik på at komme med i "Projekt
Menneske," som er et projekt der udfører stoffri behandling,
med resocialisering som mål. Disse to forlod pilotprojektet som
planlagt for at tage på afgiftning med "Projekt Menneske." De
to andre forlod projektet af andre grunde, den ene for at starte i et
puljejob, den anden på grund af personlige problemer han ikke
følte sig i stand til at dele med gruppen efter kun at have
deltaget få gange.
Der er ikke evalueringsskemaer fra de der har forladt projektet
før tiden.
6.3 Strategier imod
misbruget. Udvikling af relevante, brugbare copingstrategier var en afgørende målsætning for behandlingen i pilotprojektet. Imidlertid har vi valgt at spørge til, hvilke mere generelle strategier deltagerne havde imod misbrug, for at kaste et lys over, hvilken rolle den mere specifikke og snævre coping havde i forhold til bredere, livsstilsorienterede tiltag.
Svarene stammer fra tre kilder: spørgsmål om
"Begrænsningsmetoder: hvad gjorde du i sidste måned for
at reducere sidemisbrug" i kortlægningsdelen, og fra
spørgsmål på seperate ark om "Mestring: nævn
så mange ting du kan gøre for ikke at tage stof" og
"Stopmetoder: nævn så mange ting du kan som du kan
gøre for at stoppe, når først 'roulletten
kører.'" Der blev ikke fundet andre klare forskelle på
de tre ark, end at der typisk var lidt færre svar i
spørgsmålet om "Begrænsningsmetoder" end under de
to andre. Der er altså ikke tale om, at alle de nedenfor
beskrevne svar er egentlige copingstrategier. Nogle af svarene er
snarere beskrivelser af situationer, hvor deltagerne så bedre
mulighed for at klare sig uden stoffer.
6.3.1 Kategorisering af
strategisvarene. Strategisvarene blev scoret efter type (inspireret af Marlatt, 1985b, og 1985d, side 239-243, og Donovan og Chaney 1985, se side 398-401). Jeg har valgt at tilføje en ny type, erstatningsaktiviteter, som faktisk udgør den største gruppe af de svar, jeg har scoret under strategisvar. Alle svarene er vedlagt som bilag 1.
Jeg har ment at det var gavnligt for analysen af data at
indføre en sidste kategori, "erstatningsaktiviteter." Disse
aktiviteter kunne ikke umiddelbart scores i de øvrige
kategorier. Man kunne således argumentere for, at enkelte af
svarene kunne scores som "problemundgåelse," såsom svar
nummer 36 eller 39. Disse svar er imidlertid så omfattende, at
de rummer et bredere sigte end blot det at undgå stofferne.
I deres besvarelse af spørgsmål om hvilke strategier, de
kunne bruge var de fleste svar erstatningsaktiviteter, fulgt af
undgåelsesstrategier der går ud på at undgå
risikosituationer, selvinstruktioner, erstatningsstoffer og
stimuluskontrol (se tabel 6.5).
Tabel 6.5. Strategier mod
misbrug.
Problemundgåelse
|
9
|
Søge
hjælp
|
7
|
Andre
stofløsninger
|
4
|
Følelseskontrol
|
1
|
Selvinstruktioner
|
5
|
Erstatningsaktiviteter
|
13
|
Sum
|
42
|
Antal gange de forskellige typer strategier imod misbrug blev
nævnt til at håndtere stofproblemer, som trang mm. Data
for måneden før projektstart er ikke angivet, da
klienterne ikke syntes at kunne huske hvad de havde gjort.
På direkte spørgsmål om hvad de gjorde for at
begrænse stofforbruget i måneden før projektstart
svarede 5 "ikke noget" eller "ikke noget særligt", mens en
svarede "brugte mine penge på noget andet."
Kun en angav ikke noget svar på dette spørgsmål
for den sidste måned i projektet.
De svar, der er scoret som erstatningsaktiviteter var, ud over at
være de talrigeste, også rigere i indhold og rummede
flere handleforslag end de øvrige. Således rummede hvert
svar, der er scoret som erstatningsaktiviteter fra 3 til 6
handleforslag, mens andre copingstrategier rummede 1 eller
højst 2 handleforslag. Kun en meget lille del af de
handleforslag, der er kategoriseret som "erstatningsaktiviteter" kan
umiddelbart beskrives som lystbetonede, behagelige aktiviteter
(altså som "wants" i Marlatts forstand, 1985e). Der er i det
store og hele tale om aktiviteter, der stod i forbindelse med
livsstil og livsstilsforandringer, såsom at tilbringe tid med
familie eller ægtefælle, at arbejde, læse,
meditere, dyrke sport, eller gøre brug af behandlingen. Til
trods for at nogle af disse aktiviteter kan blive til "positive
addictions" i Marlatts forstand, er de dog ikke direkte
belønninger, men meningsfyldte aktiviteter, der hænger
sammen med mere langsigtede mål. Det er aktiviteter der er med
til at opbygge og fastholde et netværk, der ikke knytter sig
til stoffer og stofkultur. "Netværk" her både i
betydningen net af relationer, og det net af rutiner og aktiviteter,
som man spinder om sin dagligdag.
6.3.2 Tre dimensioner i
strategierne. Jeg har
sorteret strategierne efter om de tilhørte en af tre grupper:
1. Adfærdsmæssige og kognitive strategier, der kunne
anvendes i risikosituationer; 2. Situationsforandringer, der ikke
umiddelbart lader sig producere i risikosituationen; 3. Ændrede
kognitive grundstrategier, der kunne reflektere forandringer i
grundskema og automatiske tanker
1. Adfærdsmæssige og kognitive strategier:
3. "Undgå andre stofmisbrugere, prøve at holde sig
væk fra miljøet, ikke gå med for mange penge
på mig, tage ind til byen uden penge"
12. "Tage skemaerne frem og se lidt på dem, det er også
en stor hjælp."
19. "Ryger mere hash, da det får mig til at "glemme"
heroinen."
Adfærdsmæssige og kognitive strategier er den mest
talrige gruppe, og det er dem, der bedst kan beskrives som
copingstrategier. De er karakteriseret ved, at der er tale om helt
konkrete muligheder for at foretage sig noget eller sige noget til
sig selv, som mindsker sandsynligheden for skadeligt misbrug.
Bemærk dog, at der er tale om en beskrivelse af, om der er tale
om handlemuligheder, der kan anvendes i risikosituationer,
altså ikke om adfærdens formål. Således er
også nogle af erstatningsaktiviteterne scoret som kategori 1,
altså adfærdsmæssige og kognitive strategier.
2. Situationsforandringer:
16. "Tager på Flinterupgård." (en døgninstitution
for stofmisbrugere).
37. "Finde en dame."
40. "Få arbejde, gå på kursus, få
økonomisk hjælp så jeg kan gå i gang med at
istandsætte min lejlighed. Være sammen med min bror og
hans familie."
Situationsforandringer er svar, der har at gøre med
foranrdinger af livssituationen, der ikke umiddelbart er til
rådighed i risikosituationer. Disse forandringer vil typisk
være mere omfattende end adfærdsforandringer og
tankeforandringer.
3. Kognitive grundstrategier:
22. "Træn dig selv op til at kunne styre dine
følelser."
29. "Udfylde min hverdag."
Kognitive grundstrategier kan være svære at se i svarene.
Men den mest meningsfyldte tolkning af disse svar er dog, at der er
tale om kognitive grundstrategier.
Disse svar giver ingen oplysninger om forandringer på handleplanet, men de giver oplysninger om misbrugernes tænkning omkring, hvad der skal til for at kontrollere misbruget.
6.3.3 Strategiernes
prognostiske værdi.
Tabel 6.6 viser at 5 af de 6 deltagere gav svar, der ville være
til rådighed i højrisikosituationer, omend en kun gav et
svar (at erstatte heroin med hash).
Tabel 6.6. Antal strategier
for hver deltager.
Tabellen viser antallet af strategier mod misbrug, hver enkelt
deltager nævnte i evalueringsskemaet. Ved hver deltager er
desuden angivet om strategierne var globale eller specifikke, og om
de var anvendelige i risikosituationer, altså situationer hvor
der reelt var mulighed og fare for at tage stoffer. Jvf. i
øvrigt tabel 6.1.
Deltager nr:
|
Kategori 1.
Adfærdsmæssige og kognitive strategier.
|
Kategori 2. Globale
situationsforandringer.
|
Kategori 3. Generaliserede kognitive strategier.
|
Status ved 3 mdrs follow
up
|
[1]
|
3
|
1
|
1
|
Som ved afslutning
|
[2]
|
6
|
2
|
3
|
Bedre end ved
afslutning
|
[3]
|
4
|
1
|
1
|
Delvist tilbagefald til
alkohol
|
[4]
|
0
|
1
|
0
|
Tilbagefald til
heroin
|
[5]
|
9
|
0
|
2
|
Som ved afslutning
|
[6]
|
8
|
0
|
2
|
Som ved afslutning
|
Sum:
|
30
|
5
|
7
|
|
I deres svar på, hvad de havde gjort måneden før
behandling for at begrænse deres stofforbrug, svarede 5 af
deltagerne enten "ingenting" eller "ikke noget særligt." En
deltager skrev "brugte mine penge på noget andet." (medtaget
som "problemundgåelse" i tabellerne).
Svarene er opdelt i tre dimensioner: 1. Adfærdsmæssige og
kognitive strategier, 2. situationsforandringer, og 3. generaliserede
kognitive strategier.
Ud fra tabel 6.6, kan der ikke ses en tydelig sammenhæng mellem
coping strategier og tilbagefald. Det ses dog, at deltager [4], hvis
strategier mod misbrug slet ikke var til rådighed i
risikosituationer, fik et massivt tilbagefald.
6.4 Deltagernes tilfredshed og
syn på behandlingen.
6.4.1 Svarene fra skemaet
"Projektforløbet."
Deltagernes syn på behandlingen blev undersøgt ved
hjælp af spørgsmålene i skemaet
"Projektforløbet." Deres svar var generelt kvalificerede, og
viste stor indsigt i deres egen måde at bruge behandlingen
på.
Fem ud af seks gav udtryk for generel tilfredshed med kurset
("tilfreds" eller "yderst tilfreds"), nemlig de fem der ikke havde et
stærkt tilbagefald efter 3 måneder, mens én kun
erklærede sig middel tilfreds. De samme fem gav udtryk for
tilfredshed med resultatet af kurset hvad angik sidemisbrug.
Fire ud af seks vægtede det at "se deres misbrug sort på hvidt" som det vigtigste ved projektet, ud af 7 muligheder. De resterende 2 vægtede henholdsvis gruppesammenholdet og planlægning af dagligdagen, den sidste med begrundelse i et behov mere end i en oplevelse af at det havde virket.
Ud fra dette kan det synes som om 5 ud af 6 vægtede forhold,
der direkte udsprang af teorien og arbejdsformen i deres evaluering
af projektet - nemlig selvregistreringen og planlægning af
dagligdagen.
I deres svar på hvad der gjorde at selvregistrering havde
betydning, fremhævede tre klienter det at blive klar over hvor
mange penge de brugte på stoffer:
"Jeg er blevet mere bevidst om hvor mange penge jeg har og bruger
på stoffer"
"At man ved registrering af misbrug finder ud af hvor mange penge man
bruger. De forskellige skemaer har været til meget stor
hjælp."
"Jeg er blevet mere bevidst om hvor meget jeg købte for og
hvor meget jeg tog."
En fremhævede endvidere selve det at blive konfronteret med
handlinger og konsekvenser:
"At blive konfronteret regelmæssigt med ens handlinger +
konsekvenser gir mulighed for handling med hensigt" (nr. 2, original
understregning)
Tilsammen gives et billede af, at klienterne oplevede projektet som
netop den undersøgelse af dereas egen situation, som vi kunne
ønske os at det var. En konfrontation med problemerne, som
gjorde det muligt at begynde at handle anderledes i livssituationen
som den er.
Brugen af et diagram blev fremhævet af fire af de seks
deltagere, i svar på åbne spørgsmål, i et
enkelt tilfælde flere gange. Dette kunne hænge sammen
med, at misbruget ved brug af diagrammet bliver sat i en
større tidsmæssig sammenhæng end en "nu og her"
vægtning imellem trang og ønsket om at holde op med at
være afhængig. En af deltagerne beskriver, ligesom flere
af de andre, hvordan sidemisbruget i starten ligefrem eskalerede i
forhold til umiddelbart før projektstarten, for så siden
at falde igen:
"... når man pludselig ryger op i sidemisbrug tvivler man lidt
på om det nu også er godt for en men så får
man vendt billedet og det er sgu' en sejr, og man får lyst til
at fortsætte" (nr. 2)
Det lange tidsperspektiv, som kommer ind igennem kurven, synes at
give mulighed for, at deltagerne kommer ind som aktører
på et nyt niveau end tidligere: Hvor de tidligere så sig
selv som misbrugere, der ikke var ansvarlige, og som end ikke kunne
forudsige deres egne handlinger, er deres vurderinger nu helt
anderledes: "så får man vendt billedet ..." Deltageren er
blevet aktør i forhold til sin egen problematiske
livssituation.
Dette kommer også til udtryk i andre former for udsagn hos
andre deltagere:
"Tror at jeg vil tage et stykke tid endnu og så stoppe." (nr.
6)
Også her er deltageren blevet lidt mere aktør. Planen er
langsigtet og er formuleret. For en del af deltagerne er det
formuleret som en større optimisme i deres svar på,
hvilke nye mål de har fået i projektforløbet (de
nedenstående svar stammer fra forskellige deltagere):
"Jeg tror lidt mere på at jeg kan blive clean"
"Jeg er meget mere optimist end før vedr. stoffrihed og
familien, venner og bekendte"
"Et bedre liv, mere samvær med familien."
"Det har gjort at jeg tænker mere positivt over de muligheder
jeg har for at få hjælp til at komme ud af misbrug."
Her giver deltagerne svar, der stemmer overens med den påstand,
jeg har fremsat ovenfor, om at projektet har ført til en
øget selvkompetence i forhold til misbrug. Undtagelsen er her
deltager [4], der har fået et tilbagefald efterfølgende
(se ovenfor).
I deres svar på hvad har du fået ud af kurset giver
klienterne lidt forskellige svar.
[1] "I. At jeg tror at jeg kommer helt ud af misbrug. II. Jeg tror
mere på mig selv. III. Tiden er blevet brugt på noget
godt."
[2] Mangler.
[3] "I. At man ved man kan arbejde sammen med andre, samt vores
problemer er identiske med hinanden, II. kriminaliteten er faldet,
III. tager ikke så mange stoffer mere IV. har noget at foretage
sig V. lære at kende sig selv på en anden måde"
[4] "Fundet ud af hvem i gruppen der var værd at samle
på, på både godt og ondt"
[5] "I. Fået meget mere indblik i mit problem, fået mere
selvtillid. II. Fået reduceret mit sidemisbrug betydeligt
meget, III kan se mere klart, kan sætte nogle mål som jeg
kan overkomme"
[6] "Jeg har ikke så stort sidemisbrug mere."
En deltager, [3], skiller sig noget ud fra de øvrige med
hensyn til forklaringer på, hvad der har virket i projektet.
Hvor de andre tillægger selvregistrering noget eller meget
betydning og uddyber deres svar, og nogle af dem derudover
tillægger brugen af kurven betydning, tillægger deltager
[3] slet ikke selvregistrering af misbruget nogen betydning.
Imidlertid giver han udtryk for tilfredshed i sin beskrivelse af
projektforløbet:
"Jeg synes det har forløbet sig godt, da mit sidemisbrug er
faldet markant, samt kriminaliteten. Det har været en god
gruppe."
- og for en tænkning i risikosituationer i sit svar på
hvorvidt deltagelse i gruppen har bidraget til stofbevidsthed:
"Man har ligesom fået føling med hvornår man tager
stoffer. Stress, rastløshed, problemer, lyst."
I sin forklaring på, hvordan deltagelse i gruppen har bidraget
til, at han har opnået øget kontrol med sit sidemisbrug,
svarer denne deltager:
"Bedriver tiden med gruppen, får mig væk fra
kriminalitet, samt penge der automatisk fører til
stoffer."
Her peges der altså både på en form for faktorer
ved behandlingen, som ikke har forbindelse med teorien eller
overhovedet specifikt med psykologisk behandling ("bedriver tiden med
gruppen"), forhold, der er fælles for flere psykologiske
tilgange ("at man ved man kan arbejde sammen med andre ...") og
forhold, som har direkte relation til teorien ("føling med
hvornår ...").
Alt i alt synes en gennemgang af deltagernes svar på de
kvalitative spørgsmål om behandlingen at pege på
et udbytte bestående af øget selvkompetence, reduceret
sidemisbrug og kriminalitet, og optimisme med hensyn til behandling.
Med hensyn til årsagerne peges der på at konfrontation
med problemerne gennem kollaborativ empirisme (Hougaard, 1996, side
192) og selve det at deltage i en gruppe har haft en stor betydning,
i det mindste for nogle.
6.4.2 Deltagernes beretninger
fra møder. Som
nævnt i kapitel 4 har nogle af deltagerne også
været med på møder, herunder personalemøde
på DCI, psykologmøde for psykologer der arbejder inden
for narkobehandlingssystemet i Københavns Kommune,
informationsmøde for interesserede klienter til det nye
projekt, og møde på Center for Rusmiddelforskning,
Københavnsafdelingen.
Ved disse lejligheder kunne de deltagere der valgte at være med
fremstille deres oplevelse af projektforløbet mere
sammenhængende, og med vægt på hvad deres
personlige syn havde været på projektet. Samtidig kom
deltagerne her med interessante sammenligninger med andre
behandlingsformer, blandt andet med selve idéen om stoffri
døgnbehandling og Minnesotabehandling specielt.
Her stemte beskrivelserne igen i høj grad overens med konfrontation gennem kollaborativ empirisme, og med at selve deltagelsen i gruppen havde haft stor betydning, men gruppens betydning blev nærmere kvalificeret igennem de beskrivelser der blev givet, og der blev fremstillet nogle væsentlige sammenhænge imellem de to forhold.
Det kan beskrives sådan, at der i gruppen blev skabt et
særligt refleksionsrum med sit eget sprog. I dette
særlige refleksionsrum blev misbruget lagt frem, vendt og
drejet og vurderet. Deltagerne tillagde det her stor værdi at
de på et vist tidspunkt, ca. midt i projektforløbet,
havde konfronteret hinanden med uærligheder omkring
mængden og frekvensen af stofforbrug ved den daglige
registrering. De havde her meget bedre informationer til
rådighed omkring mængden og frekvensen af stofforbrug end
os, da de ofte havde været sammen om at tage stofferne, eller i
det mindste set hinanden steder hvor forhandlere boede.
De lagde vægt på at dette skete ved deres egen handling.
Det var deltagerne selv der tog dette problem op på grund af
deres egen frustration. Nogle tog det op som et problem om at "tonen
skifter, når vi forlader grupperummet" - altså som et
problem om kollektiv transfer. "Når vi sidder inde i gruppen er
vi så dygtige, men lige så snart vi kommer ud i
elevatoren, så hedder den 'hvem har det bedste og billigste
stof?'"
Andre vægtede processerne inde i rummet: "Når der er
nogen der sidder og ikke er ærlige, så tænker man,
så kan det sgu' også være ligemeget, så kan
jeg også tage noget mere."
Det blev også fremhævet som et særligt træk
ved denne gruppe, at trang og planer om misbrug kan diskuteres
åbent, og at dette ikke medfører en fare for
udstødning, samtidig med at gruppen fungerer som en
behandlingsgruppe hvor målet er afvikling af misbruget. Nogle
af deltagerne har sammenlignet med NA selvhjælpsgrupper og -
især - minnesotainstitutioner, hvor udstødning er en
konstant fare, hvis man lægger sin trang frem.
Hele processen som deltagerne beskriver den ser omtrent sådan
ud:
1. Arbejde med misbruget og med registrering og tilbagefald i
gruppen. Gruppen bliver et rum, hvor det er legalt og muligt at tale
om tilbagefald, og at diskutere konkrete strategier i forhold til
tilbagefald. I misbrugernes øvrige kontakter er tilbagefald
ofte enten illegitime at diskutere (ikke-misbrugende venner, familie,
socialkontoret, visse behandlere, selvhjælpsgrupper), eller det
er illegitimt eller i bedste fald svært at tale om strategier
imod misbruget og ønsker om at komme ud af det (misbrugende
venner, stofkontakter).
2. Uærlighed og selvbedrag sniger sig ind i gruppen. Gruppen
bliver selv kernen i deltagernes misbrugsrelationer, og det er de
øvrige deltagere, misbrugerne tager stof sammen med. Dette er
en stor frustration for deltagerne, fordi de samtidig nærer
ønsker om at komme ud af misbruget.
3. Når det samtidig er legalt at diskutere misbruget og
strategier imod det, bliver det muligt for deltagerne at handle imod
misbruget så at sige "indefra og ud." Misbrugerne begynder at
opfatte deres problem som et handlingsproblem mere end som et problem
om psykiske og kropslige reaktioner.
4. I og med at misbrugerne handler selv og handler sammen, får
de en større selvrespekt, og en større tillid til deres
egne evner. De begynder at tillægge sig selv et større
ansvar.
Denne beskrivelse af udbyttet af behandlingen udgør i mine øjne en interessant alternativ fortolkning af, hvad det egentlig er der foregik i projektet. Hvor den ikke tillægger de psykoedukative aspekter og tankemæssig omstrukturering den samme betydning, som vi som behandlere gør, er den heller ikke i en markant modsætning til den behandlingsteori vi arbejder med; blot rummer den en alternativ tænkning om sammenhængen mellem behandlingsteori og udbytte. Frem for en simpel individuel transfermodel, hvor hver enkelt tager sine hjemmeopgaver med og omsætter dem i sine vante omgivelser, er der her tale om, at teorien virker som en form for "strukturerende ressource" (Giddens, 1984) på arbejdet med misbruget. Den strukturerende ressource giver sig udtryk i at bestemte informationer bringes frem og tillægges værdi, og i at de forskellige parter foretager sig nye ting: Deltagerne i projektet begynder at se misbruget som konkrete handlinger de foretager sig sammen med andre, nemlig i høj grad de andre gruppemedlemmer; de registrerer omfanget af misbrug, og får mulighed for at reflektere over, hvad det er, der gør, at forbruget stiger og falder (stress i forbindelse med at være i gruppen, meget diskussion af stoffer i gruppen, penge til rådighed, kedsomhed).
Dermed bliver nye handlemuligheder åbnet: Tage ærlighed
op som problem, foretage sig andre ting sammen end at tage
stoffer.
Det er sandsynligt, at det mest er sider af projektet, deltagerne
vurderer positivt, der er kommet frem på disse "offentlige"
møder: der er tale om situationer, hvor deltagerne er blevet
mødt med meget positive forventninger, og hvor de har haft
mulighed for at få al den opbakning og glæde, som der kan
ligge i at kunne fortælle en succéshistorie med sig selv
i centrum.
Nok så interessant kunne det være at undersøge
hvilke mere kritiske pointer deltagerne har haft i forhold til
projektet, både dem, der fuldførte, og dem, der gik ud
af projektet.
6.5 Uddybende
interviews. Jeg har i
forbindelse med det nye projekt spurgt klienter i gruppen, om de
nogensinde har anvendt afspænding eller andre teknikker, som de
er blevet forberedt på at bruge i gruppetiden, til helt konkret
at forsøge at mindske trangen ude i deres dagligdag.
I interviewene var jeg meget direkte med at spørge, om de
faktisk brugte nogle af de metoder, vi havde trænet eller
analyseret os frem til i behandlingen.
Deltagernes svar var præget af, at de beskrev få metoder,
og at disse metoder var rettet specifikt mod "stoftrang."
De nævnte i det mundtlige interview to strategier:
Afspænding og at gå tur. Disse to strategier kunne
reducere stoftrangen, når visse forudsætninger var
opfyldt: afspænding kræver ifølge deltagerne meget
træning. At gå lange ture virker især, når
det er sent på dagen, og deltagerne bliver trætte og kan
gå i seng og sove efter turen.
På nærmere spørgsmål om, hvornår de
havde brugt disse copingstrategier, fortalte deltagerne, at de havde
oplevet det som irrelevant at forsøge at håndtere
situationer, når deres livssituation var meget dårlig
eller meget svær at have kontrol over. Eksempelvis i et
dårligt parforhold eller et parforhold med en stofmisbruger,
der ikke vil holde op, eller når de venter på at komme i
fængsel eller døgnbehandling.
6.6 Bias. Jeg har i kapitel 4 fremhævet 3 kilder
til bias, som kan være med til at forstyrre billedet af
gruppemedlemmerne og deres udbytte af behandlingen: At deltagerne
ville "give behandlerne hvad de vil høre," at
fornægtelse af problemerne kunne give forstyrrelser og at
deltagerne kunne have glemt, hvordan deres misbrug var flere
måneder tidligere, da de udfyldte kortlægningsskemaet ved
afslutningen.
De to første kilder til bias må vurderes individuelt fra
deltager til deltager. Hvor der var rimelig overensstemmelse mellem
den løbende selvregistrering og kortlægningsskemaer, er
der også tegn på, at klienterne har været rimeligt
ærlige. Det er svært at forklare hvorfor bias skulle
stige ved tre måneders follow up, eksempelvis med hensyn til
hvor svært det vil være at slippe metadon.
Realistisk planlægning af stofforbrug, som var blevet
understreget meget af behandlerne i hele forløbet, blev
generelt afvist af deltagerne i deres svar på skemaet
"projektforløbet." Dette sidste står i modsætning
til en hypotese om bias som følge af at ville "give
behandlerne hvad de vil høre," og bias som følge af
problemfornægtelse, som ville føre til en forudsigelse
om at deltagerne skulle svare at "jeg kan tage når det passer
mig" eller omvendt "man skal bare lade være."
I et enkelt tilfælde (deltager nummer 1) synes der at være en uoverensstemmelse mellem selvregistreringsrapporterne (som siger nul heroinforbrug) og kortlægningsskemaet (som siger 1-5 gange heroinforbrug), der kan rejse tvivl om hans generelle troværdighed. Han har lejlighedsvis rapporteret stoffrie perioder, som så er blevet modsagt af urinprøver (omend de andre gange er blevet bekræftet af urinprøver); han svarer også som den eneste bekræftende på spørgsmålet om han har lært at planlægge og føre planerne ud i livet. Denne deltagers svar må derfor tages med noget forbehold.
Én deltagers svar kan tolkes som udtryk for
problemfornægtelse, nemlig deltager nummer 4, der angiver det
til 3 på sværhedsskalaen fra 0-10 at slippe et
sidemisbrug på 5-10 klasse B guldøl dagligt.
Hukommelsesproblemer synes at kunne være at alvorligt problem
og dette er ikke testet tilstrækkeligt. I
spørgeskemaerne fra det nye projekt "Nye veje og et bedre liv"
bliver deltagerne bedt om at svare på hvor mange dage de har
taget stof inden for den sidste måned. Flere angiver
spænd på eksempelvis 20-25, hvilket tyder på at det
er særdeles svært for dem at huske deres forbrug. Der er
dog argumenteret for, at omend selvrapportering giver et
upræcist billede, så giver det dog ofte et rimeligt
billede af forandringer i forbrug, og et billede af om forbruget
generelt er højt eller lavt (feks. Due og Holstein, 1991, side
315). Ligeledes kan der have været problemer med at huske
copingstrategier et halvt år tidligere, hvilket kan forklare,
at alle deltagerne undtagen en svarede, at de ikke havde brugt
strategier i måneden før projektet.
Deltagerne i projektet har fået en meget direkte træning
i at registrere deres stofforbrug; det kunne være interessant
at undersøge, hvorvidt dette har medført en bedre evne
til at huske stofforbrug, der i sig selv ville kunne tænkes at
have en effekt i form af mere realistiske tanker om egen situation og
egne problemer.
6.7
Konklusion. Er
situationsspecifik coping så et nøglefænomen i
afvikling af misbrug? Det billede jeg ser, og som jeg her har
fremlagt, må siges at være mere kompliceret, end at
spørgsmålet kan besvares uden reservationer. Den
måde at sætte coping på begreb, som jeg skildrede i
begyndelsen af kapitlet, svarer ikke til den forståelse af
behandling og behandlingsudbytte, som jeg har kunnet finde i vores
materiale.
Der er ikke mange konkrete handlesvar til konkrete risikosituationer
i svarene. En stor del af de handlemuligheder, de kan bruge for at
undgå at tage stoffer, er knyttet til generelle
livsforbedringer. Det, som de har brug for for at undgå
tilbagefald, er mere generelt at have alternative muligheder i de
situationer, hvor stoffer er en mulighed, end at have strategier
knyttet til særlige risikosituationer. Deres strategier var
mere knyttet til mål, end de var alternative midler til at
håndtere de følelser og lyster, der optræder i
disse situationer.
Copingtræning fremtræder ikke som det mest
troværdige aspekt af behandlingen hos vores klienter. Det
falder her klart under kollaborativ empirisme.
Det betyder ikke, at deltagerne ikke kendte og benyttede konkrete
handlinger og kognitive strategier. Det er en stor del af svarene,
der er konkrete (tilhører kategori 1, "kognitive og
adfærdsmæssige strategier," se tabel 6.6), og en del er
generaliserede kognitive strategier.
Deres problemorienterede copingstrategier var generelt forholdsvis
vage ("undgå miljøet"). Til gengæld var alle
svarene under kategorien "søge hjælp" og de fleste af de
svar de gav under kategorien "erstatningsaktiviteter" forholdsvis
velspecificerede handlestrategier.
Planlægning af forbrug og selvkontrol i betydningen "at planlægge for at styre forbruget" har ikke vist sig at besidde stor troværdighed som behandlingstiltag. Registrering af misbruget i skema og kurve, knytter sig ikke direkte til situationskontrol. Det fungerer snarere som en form for eksternalisering og alternativ italesættelse af misbruget som problem. Denne metode har været en troværdig behandling for deltagerne, til trods for at vi ikke tillagde den nogen teoretisk værdi.
Behandlingen har ud fra sine målsætninger ellers
været en rimelig succes, på linie med de resultater, jeg
har refereret for virksomme, psykologiske behandlinger (se kapitel
2): Alle de deltagere, der fuldførte, havde ved starten af
projektet et dagligt misbrug af et omfang, der nødvendigvis
måtte have alvorlige følger for deres sociale og
økonomiske situation, og som med stor sandsynlighed ville give
dem alvorlige somatiske komplikationer: enten et næsten dagligt
heroinmisbrug, eller et dagligt alkoholmisbrug. Ved afslutningen af
projektet havde ingen ifølge selvrapportering et sådant
misbrug, og ved tre måneders follow up var kun én faldet
tilbage til et misbrug med tilsvarende konsekvenser. Der er
således for mig ikke meget personlig tvivl om at de har haft
gavn af behandlingen.
Der var ingen tydelige forandringer i deltagernes situation med
hensyn til arbejde, økonomi eller kontakt med stoffri venner
og bekendte, omend der syntes at være en vis udvikling set over
hele perioden inkulsive tre måneders follow up i retning af
større kontakt med stoffri venner og familie.
sidens top
[indhold]
[kap 1]
[kap 2]
[kap 3]
[kap 4]
[kap 5] [kap 6]
[kap 7]
[kap 8]
[litteratur]
[bilag]