Fagligt Selskab
for Misbrugerbehandling
Fagligt stof
Situationsspecifik coping i
misbrugbehandling
Kapitel 5. Design af behandling og
evaluering.
Nøgleord: Behandlingsdesign, stofreduktion, selvregistrering,
kurven, skemaer, livskvalitet, materiale, evalueringsmetoder,
problemkortlægning,
projektforløbsevaluering.
5.1
Behandlingsdesign.
Jeg vil i det følgende beskrive behandlingsdesignet, sådan som det blev lavet til pilotprojektet. Imidlertid er designet ikke identisk med den virkelige behandlingspraksis, sådan som vi kom til at udføre den. Vi forsøgte dog efter bedste evne at gennemføre det som beskrevet.
Jeg vil tage udgangspunkt i de begreber om kognitiv behandling og
"Relapse Prevention" jeg har fremstillet i kapitel 3 uden at
fremstille dem på ny.
Her skal det blot fremhæves, at pilotprojektet udgør et
eksempel på et "front end" tiltag, som er designet til at
udfylde den opgave som Marlatt fremhæver (1985a side 66). Hvor
Marlatts teori beskæftiger sig med tilbagefald og derfor
umiddelbart fokuserer mest på afslutningen af behandlingen og
tiden efter behandling ("back end"), var det (i hvert fald i 1985) en
mangel i konceptet at udarbejde et sådant "front end" program,
hvor der arbejdes med motivation i forandringsprocessen og med
kortlægning af problemerne.
Jeg vil i det følgende komme ind på, hvordan vi
arbejdede med coping med stoffer og med livskvalitet, hvordan vi
organiserede styringen af gruppen, opdelingen af gruppen i to dele og
mødestrukturen.
5.1.1
Materiale. Rekrutteringen til projektet skete ved at, det blev annonceret som et tilbud til alle institutionens klienter, og at enkelte blev opfordret til at deltage. Baggrunden for, at enkelte blev udvalgt, blev i praksis kontaktpersoners vurdering af, om de ville kunne have gavn af tilbuddet.
Ti personer, otte mænd og to kvinder, startede i projektet. De
var mellem 23 og 46 år, og var alle i metadonbehandling. Alle
havde brugt heroin i måneden før projektet, heraf seks
dagligt, seks havde brugt cannabis dagligt, og tre alkohol
dagligt.
To havde børn, som boede sammen med ægtefæller, og
de to deltagere boede sammen med familierne, selv om de periodevis
var fraværende som følge af misbruget. To af de
øvrige havde børn, som de så regelmæssigt.
Tre havde en kompetencegivende uddannelse, en som kok, en som
hjemmehjælper og en som mekaniker.
Med hensyn til opvækstbetingelser havde de meget forskellige
baggrunde: Nogle var vokset op i familier med samlevende
forældre i fast arbejde eller med egen forretning, en var
vokset op i en skilsmissefamilie præget af incest og vold, en i
en 'fredelig' skilsmissefamilie, en var vokset op på
døgninstitutioner, og så videre. Deres kontakt med
forældre og søskende spændte fra dagligt til
aldrig, deres kontakt med stoffrie venner var ligeledes meget
forskellig. Det eneste fællestræk der kan opstilles er,
at de alle var del af misbrugermiljøet på
Nørrebro.
Seks personer, fem mænd og en kvinde fuldførte
projektet, og alle resultater referer til dem.
5.1.2
Mødestrukturen. Gruppen mødtes to gange om ugen af tre timer igennem 6 måneder, tirsdag og fredag. Tirsdagsmødet blev brugt til arbejde med reduktion af stofforbrug og torsdagsmødet blev brugt til arbejde med livskvalitetsmålene.
Gruppen blev opdelt i to faste undergrupper, som havde hver sin faste
behandler. I disse to grupper spurgte deltagerne også hinanden
om misbruget for den sidste uge i strukturerede interviews.
5.1.3 Arbejde med
stofreduktionsmålsætningen. Arbejde med stofreduktionsmålsætningen er
et centralt træk ved projektet, og var det også i
pilotprojektet. Jeg vil i det følgende fremstille og diskutere
de metoder og fremgangsmåder der blev anvendt til at arbejde
med misbruget i pilotprojektet.
Kernen i strategien var registreringen af misbruget. Dette blev gjort regelmæssigt, det vil sige en gang om ugen i fællesskab og i deltagererne var instrueret om at gøre dette dagligt.
I figur 5.1 vises selvregistreringsskemaet. Her indfører
deltagerne for hver dag, hvor meget de har taget af hvert stof efter
et mål de selv vælger. For heroin, kokain og hash er det
ofte penge eller vægt i gram, for alkohol genstande, for piller
et antal og for metadon et antal hvor hver svarer til en tablet.
I den kolonne, der kaldes sum, angives for hvert stof en
sum, i samme mål som de har anvendt under det samme stof.
Derved udregnes et samlet forbrug af hvert stof for hele ugen.
I den række, der kaldes sum (altså nederste række) tælles antallet af stoffer, der har været indtaget hver dag sammen til et antal "misbrugsdage." Dette tælles også sammen til en sum under kolonnen "sum", som er den samlede misbrugsbelastning (SMB, markeret i skemaet). Hvis en deltager således udelukkende indtog sin metadon hver dag så ville tallet for SMB blive 7. Hvis han en dag supplerede med heroin ville det blive 8, og hvis han derudover supplerede med alkohol 4 dage ville det blive 12.
Figur 5.1. Selvregistreringsskemaet.
|
Man.
|
Tir.
|
Ons.
|
Tor
|
Fre
|
Lør
|
Søn
|
Sum
|
Metadon
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Heroin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alkohol
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Piller
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hash
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kokain/
speed
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sum
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dette mål vil selvfølgelig være lidt
arbitrært for så vidt at der er forskel på stoffer
(hvilket ikke fremgår af SMB'en) og at der er forskel på
at tage forskellige mængder (hvilket heller ikke
fremgår).
Derved fandtes ikke desto mindre et samlet mål for misbruget,
som hver enkelt kunne bruge til at vurdere hvorvidt misbruget var i
vækst eller faldende.
SMBen blev indtegnet som en kurve (et rekonstrueret, men realistisk,
eksempel kan ses i figur 5.2). Ved hvert møde blev deltagerne
opfordret til at lægge planer for den efterfølgende uge.
Derved blev der givet mulighed for at skelne mellem planlagt forbrug
og ikke-planlagt forbrug. Hvis målet blev nået, eller der
endda var blevet taget lidt mindre, kunne det betragtes som en sejr,
og hvis målet ikke var nået, fordi der blev taget mere,
kunne der arbejdes med situationerne, med forventningerne og med de
nye planer.
Figur 5.2 Kurve over den samlede misbrugsbelastning.
De strukturerede interviews foregik ved, at klienterne på
omgang stillede hinanden spørgsmål. Den der blev
interviewet sad med registreringsskemaet i hånden (se figur
5.2).
Spørgsmålene var:
"Hvad var din plan?" (Interviewer spørger i
tvivlstilfælde til den helt nøjagtige mængde, og
de tidspunkter den interviewede havde valgt at tage stoffer).
"Hvordan gik det så?" (Den interviewede fortæller hvor
meget han eller hun tog og hvornår).
Hvis planen blev overholdt: Intervieweren roser den interviewede.
Hvis planen ikke blev overholdt: "Hvad var det der skete?"
Tilbagefald blev desuden analyseret på en række
forskellige måder med forskellige skemaer vi udviklede i
løbet af projektperioden, skemaer fra Marlatt (1985a-d, som
beslutningsmatrixen gengivet i kapitel 3), og skemaer Helge
Børven tidligere havde udviklet. Det fælles træk
var at situationen blev forsøgt afklaret, og at tanker og
følelser før og efter misbruget blev analyseret. Jeg
vil i det følgende gennemgå et eksempel på en
sådan analyse af et tilbagefald over 4 dage. I det anvendte
skema blev der især fokuseret på tanker og
følelser. I senere udgaver af skemaet blev der udvidet med
analyser af handlemuligheder, og med spørgsmål om hvad
deltagerne havde lært af oplevelsen.
Eksempel.
Skemaet (figur 5.3) viser hvordan deltageren om tirsdagen
gennemgår weekendens begivenheder fra fredag til mandag.
Instruktionen går ud på at beskrive hvert tilbagefald: I
den første kolonne angives dato og situation forud for
misbruget. I den anden kolonne angives de tanker der gik forud for
misbruget, og i den tredje de følelser deltageren oplevede
forud for misbruget med en angivelse af intensitet som et tal fra 0
til 10. I den fjerde kolonne beskrives misbruget, og i den femte
beskrives de tanker der fulgte efter misbruget, og i den sjette de
følelser der fulgte, igen med angivelse af intensitet.
Deltageren er samlevende og kæreste med en anden deltager i projektet, derfor refereres der til "vi" i skemaet. Den tredje, altså kort efter at bistandshjælp med mere er kommet ind, får parret penge og heroin af en, som de har lånt til, formentlig i løbet af den forudgående måned.
Det medfører en høj grad af opstemthed og glæde
over rådigheden til stofferne. Parret tog 1/4 gram hver ved at
sniffe det, og konstaterede så at det ikke virkede, hvilket var
en skuffelse.
Figur 5.3. Omstændigheder, tanker og følelser i
forbindelse med misbrug.
Situation
|
Tanke
|
Følelse (0-10)
|
Beskriv misbruget
|
Tanker
|
Følelser
(0-10)
|
3/3 Fik Penge og heroin af en som skyldte os
|
Glad fordi vi fik
noget
|
Opstemt (10)
|
Tog 1/4 gram.
Sniffede
|
Ærgeligt, fordi man ikke kunne mærke det
|
(8) Skuffet
|
4/3 Havde fra i går
(penge)
|
Hvis vi tager noget mere kan
vi nok mærke det
|
Opstemt (10)
|
Tog 1/4 og delte 1/4.
Sniffede.
|
Meget skuffet fordi man tog
noget igen og kun mærkede lidt
|
(8) Skuffet
|
5/3 Havde penge
|
Nu må vi da kunne
mærke det
|
Opstemt (10)
|
Tog 1/4 og delte 1/4.
|
Skuffet og meget sur på sig selv, fordi men bliver ved
|
(8) Ubehageligt. Man er kommet ind i en ond cirkel
|
6/3 Havde lidt penge og
lånte resten
|
Hvis vi køber _
må vi da kunne mærke det
|
Meget opstemt (10)
|
Tog _. Sniffede
|
Led og ked af det hele. Kan ikke forstå, at det er fjerde dag nu
|
(9-10) Går ad H til.
Hader sig selv. ØV!
|
.
De to følgende dage tages lidt større dosis (3/8 gram),
og den fjerde dag 1/2 gram hver, altså for 4-500,- kr. per
person. Samtidig stiger skuffelsen og på tredje dagen begynder
deltageren at skrive "sur på sig selv." Nu er skuffelsen
også blevet til en skuffelse over at have taget stoffet, og
ikke blot at det ikke virkede.
To ting kan fremdrages af denne protokol: Der skabes forventninger
til rusen som giver sig udtryk i opstemthed. Disse forventninger
møder skuffelse, da det viser sig at rusen ikke bliver som
ønsket. Som middel til at undgå dette sættes dosis
i vejret, til trods for at det betyder at de må ud og
låne penge. På grund af den hurtigt indsættende
tolerans hjælper øgningen af dosis ikke. Der kommer
stadig ingen rus men skuffelsen bliver større og
større.
Om tirsdagen da skemaet nedskrives, er begge meget abstinente og
samtidig triste og fulde af selvbebrejdelser.
Formålet med denne arbejdsform er at deltagerne bliver
opmærksomme på, at de ser misbruget på en
måde hvor de fikserer alene på et bestemt aspekt ved
situationen, som man ser det i skemaet: "Vi har penge og heroin," som
medfører en bestemt følelsesmæssig vurdering af
situationen "opstemthed," som ikke står i et realistisk forhold
til de reelle muligheder de har, og det reelle udfald situationen
får.
Endvidere kan der derved arbejdes med forventninger til rusen, og
deltagerne kan på baggrund af sådanne erfaringer revidere
deres forventninger til rusen.
Arbejde med registrering af misbruget og analysen af tilbagefald, ud
fra situationen og de kognitive aspekter ved misbruget som
forventningerne, tankerne og følelserne, udgør
tilsammen kortlægningen af denne del af misbrugernes
problem.
Den anden del af arbejdet med stofreduktionsmålsætningen
var selve copingen med stoftrang og risikosituationer.
Her blev der taget udgangspunkt i både snævert definerede
risikosituationer og mere generel strategiformulering. Deltagerne
blev instrueret om at finde så mange handlemuligheder som
muligt, som de ville kunne anvende i de risikosituationer, de
udpegede. Endelig blev deltagerne opfordret til at vælge en
handlemulighed, som de ville anvende næste gang de oplevede den
samme situation.
5.1.4 Arbejdet med
livskvalitet.
Torsdagsmøderne blev anvendt til arbejde med livskvalitet. Her
arbejdede deltagerne med deres drømme og ønsker, og vi
anvendte nogle redskaber til at omsætte diffuse drømme
og ønsker til konkrete mål og handlemuligheder. Jeg skal
give et enkelt eksempel, nemlig skemaet "Drømme, Ønsker
og Mål."
I skemaet "Drømme, Ønsker og Mål" blev deltagerne instrueret om at skrive deres drømme, ønsker og mål ned i fire felter på et ark; de fire felter skulle rumme henholdsvis personligt (hygiejne, form, sundhed, bolig), arbejde/beskæftigelse (lønnet og ulønnet beskæftigelse, samt uddannelse), familie (herunder parforhold, forældre, børn og søskende), og fritid (hobbies, sport, mm.)
I figur 4.5 ses et eksempel, der dog er konstrueret af hensyn til
deltagernes anonymitet.
Figur 4.5. Ønsker og
drømme inden for de fire livsområder. Et konstrueret
eksempel.
Mål,
ønsker og drømme
|
Personligt.
Få mere styr på mine
følelser.
Tage på i vægt.
Komme ud af misbruget.
|
Arbejde.
Komme i gang med at lave mad igen.
|
Familie.
Få mere kontakt med min far. Få en kæreste, der ikke er misbruger.
|
Fritid.
Spille guitar.
Dyrke noget sport.
|
|
Formålet med skemaet er dobbelt: Dels er det at fastholde og fremstille de drømme deltagerne har og sætte drømmene i sammenhæng med hinanden, dels er det at omsætte drømme og ønsker til konkrete handlemuligheder for deltagerne, som kan realiseres på kort sigt, og at sætte disse handlemuligheder i forbindelse med langsigtede mål: Deltageren vil altså gerne begynde at arbejde med at lave mad igen. Er det en mulighed at begynde at lave mad i DCIs madgruppe? Senere kan det måske komme på tale at komme i arbejdstræning på Kofoeds Skoles kantine, osv.
Livskvalitet blev også målt i form af et skema, vi udviklede til projektet. I dette skema blev deltagererne bedt om at vurdere deres situation på fem dimensioner: Klarhed af mål, positiv udvikling, evne til problemløsning, oplevelse af mening, og oplevelse af glæde. Hvert af de fem dimensioner skulle vurderes som et tal fra 0 til 10.
Formålet med dette skema var at gøre disse dimensioner
til genstand for dialog og at gøre det forholdsvis abstrakte
begreb mere håndterligt for klienterne. Ved at arbejde med
skalaer blev dimensionerne mere håndgribelige, og de kunne ses
som udtryk for en situation, mere end som personlighedstræk. At
angive evne til løse problemer til 4 på en skala fra 0
til 10 bliver mere håndgribeligt og mere handlingsrettet end at
forklare, "at man ikke ved hvad man skal gøre og at det hele
går i hårdknude."
Samtidig medvirker brugen af skalaer til at tydeliggøre
udviklingen. Skalaerne kan bruges til at vise selv små skridt i
udviklingen. Selv om et verbalt udtryk kunne være at "det
går stadig i hårdknude", så kan det være at
glæde er steget fra 3 til 5 og klarhed af mål fra 2 til
3. Dermed kan deltageren hjælpes til at se selv beskedne
positive udviklinger.
5.2
Evalueringsmetoder.
Der er to typer af evalueringsmetoder der har fundet anvendelse i dette projekt: Generel erfaringsopsamling og Evalueringsskemaer. Den generelle erfaringsopsamling er sket ved møder, ved opsamling af notater, ved en opgave jeg lavede til universitetet og ved fremlæggelse af vores erfaringer på personalemøder, møder for gruppen af psykologer i Københavns Kommunes narkobehandlingsinsitutioner, ved informationsmødet for de nye klienter og ved møde på Center for Rusmiddelforskning, Københavnsafdelingen. Ved alle de nævnte møder har både behandlere og klienter deltaget, og bidraget til at give billedet af behandlingsprojektet. Disse møder har været en særdeles værdifuld kilde til information om deltagernes syn på projektet.
Min oplevelse er at de deltagere der var med til disse møder
oplevede det som kvalificerende, idet de har ønsker om at
begynde at holde foredrag for skoler og andre unge om misbrug, og som
opmuntrende, fordi de havde mulighed for at formidle noget som de
oplevede som vigtigt for dem selv.
De evalueringsskemaer der blev udfyldt ved afslutningen af projektet
bestod af spørgsmål som tog udgangspunkt i de
målsætninger vi havde formuleret for projektet.
De var opdelt i tre dele:
1) Kortlægningen 1. Spørgsmål om misbrug,
kriminalitet, sociale relationer og økonomi måneden
før projektstart.
2) Kortlægningen 2. De samme spørgsmål om den
sidste måned i projektet.
3) Evalueringen. Spørgsmålet om projektforløbet
og om sammenhænge mellem projektet og de opnåede
forandringer.
Endvidere udfyldte deltagerne "Kortlægningen" tre måneder
efter projektets afslutning som follow up undersøgelse.
Det er naturligvis uheldigt at deltagererne ikke udfyldte disse
skemaer ved starten af projektet, og det bliver da også
tilfældet i det nye projekt "Nye veje og et bedre liv."
Skemaerne alle indeholder både kvantitative og kvalitative
spørgsmål, og "subjektive skalaer" altså skalaer
for oplevelsen af et fænomen.
5.2.1
Kortlægningen.
Skemaerne i "Kortlægningen" rummede spørgsmål om
forbruget af alle stoffer, hvor der blev spurgt til de objektive
data, om frekvens den sidste måned inden for fem kategorier: 0
gange, 1-5 gange, 5-15 gange, 15-25 og mere end 25.
Derudover spørges for hvert stof til en typisk dosis (et
beløb, eller for alkohol og pillers vedkommende, et antal -
hvor et spænd er angivet, eksempelvis 250-500 kroner, har jeg
gået ud fra gennemsnittet af de to tal), og der udfyldes en
subjektiv skala for hvor svært det vil være at
ophøre med alt sidemisbrug på 0 til 10 (altså
forbrug af euforiserende stoffer ved siden af metadonen), og
tilsvarende hvor svært det vil være at ophøre med
metadon. Endvidere stilles der et kvalitativt spørgsmål
om hvilke metoder deltageren har brugt til at begrænse
misbruget. Visse undersøgelser har vist, at misbrugere i
markant modstrid med hvad man ville vente faktisk ikke
underrapporterer deres stofforbrug i væsentlig grad (Petzel,
Johnson og McKillip, 1973).
Om kriminalitet spørges der til type og hyppighed af anden
kriminalitet end stofbesiddelse og stofindtagelse, til antallet af
gange deltagerne har været stoppet af politiet og til antallet
af gange de har fået bøder, og om de har afsonet. Alle
spørgsmål er her objektive, altså
spørgsmål om fakta.
Der spurgtes til sociale relationer, herunder antallet af kontakter
med famlie, stoffrie venner og stofrelaterede venner. Antallet af
kontakter kunne angives som 0, 1-2, 3-5 og mere end 6 gange i
løbet af måneden. Deltagerne beskrev deres relationer
til familie, stofrelaterede, og stoffrie venner (hver for sig):
tillid, kontakt, om de lånte penge af dem og om hvad de gjorde
sammen.
Der spurgtes til økonomi og bolig, herunder om hvilken
boligform, om huslejen var betalt og til tiden og om hvilken dato i
måneden de "legale" penge var sluppet op.
Deltagerne udfyldte skemaer om livskvalitet, som indeholdt 5
subjektive skalaer fra 0 til 10: Hvor klare er dine mål, i hvor
høj grad føler du at dit liv er i en positiv udvikling,
hvor mange af de problemer du møder føler du at du kan
løse, i hvor høj grad oplever du mening i dit liv, og i
hvor høj grad oplever du glæde i dit liv.
Endelig besvarede deltagerne kvalitative spørgsmål, om hvilke mestringsmetoder de kunne nævne, som de kunne bruge til at undgå stofmisbrug, hvilke metoder de havde brugt, når først rouletten kører, og hvilke højrisikosituationer de oplevede (situationer hvor der er stor risiko for stofbrug).
Scoring af svarene på de kvalitative spørgsmål
skete efterfølgende, og vil blive beskrevet i kapitel 5,
både hvad angår kortlægningen og evalueringen af
projektforløbet.
I kortlægningsskemaet er der altså spørgsmål til situation, og til objektive handlinger, samt til konkrete copingstrategier, identifikation af risikosituationer, og til deltagernes selvkompetence. Hvor de konkrete copingstrategier, planlægningskompetencer og formulering af realistiske mål er det, der skal læres i projektet, projektets indlæringsindhold, er de andre forhold de genstandsmæssige forhold som indlæringsindholdet retter sig mod håndtering af.
5.2.2 Klienternes Evaluering
af Behandlingsindholdet.
Evalueringen af projektforløbet bestod af kvalitative
spørgsmål og skalaer til vurdering af værdien
eller betydningen af bestemte træk ved behandlingen. De
kvalitative spørgsmål blev besvaret ved at deltagerne
skrev deres svar ind i boxe.
Deltagerne blev først bedt om at give en beskrivelse af deres
forløb i projektet, og beskrive den vigtigste grund til at de
blev i projektet.
Derefter fulgte en lang række spørgsmål som skulle
besvares med krydser på en skala og svaret skulle uddybes med
kvalitative spørgsmål i tekstboxe. Skalaerne var
eksempelvis "Slet ikke", "Lidt", "midt imellem", "Noget" og
"Meget."
Spørgsmålene var: 1. Generel tilfredshed, 2.
Stofbevidsthed (Føler du at projektet har gjort at du er
blevet bedre til at forstå hvorfor du tager stoffer), 3.
Stofkontrol (Føler du at projektet har bidraget til at du har
fået bedre kontrol over dit misbrug), 4. Mål for stofbrug
(Føler du at projektet har gjort at du har andre mål for
dit stofforbrug), 5. Selvregistrering (Føler du at
registrering af misbrug har bidraget til at du er blevet bedre til at
håndtere din stofsituation), 6. Ærlighed (føler du
at der er ærlighed i gruppen nu), 7. Hvad har været
vigtigst i projektforløbet (Nummerer fra 1 til 6: "At se sit
mibrug sort på hvidt, Gruppesammenhold, Aktiviteter, Tale om
misbrug, Planlægning, Andet (skriv selv):"), 8. Forandring (Har
projektet bidraget til at du er blevet bedre til at formulere
mål for dig selv); 9. ønsker (har projektet bidraget til
at du er kommet til at ønske nye ting), 10. Selvtillid i
forhold til at håndtere stofmisbrug. Derudover blev deltagerne
bedt om at vurdere styringen af gruppen, og en række andre
træk ved dagligdagen, og til sidst at svare på
spørgsmålene: "Hvad har du fået ud af gruppen.
Besvar spørgsmålet med det vigtigste først:",
"Hvad synes du var positivt ved gruppen," og "hvad synes du var
negativt ved gruppen."
Igennem evalueringen af projektforløbet forsøgtes flere
forhold afklaret: dels hvorvidt og på hvilke områder
deltagerne har opfattet indlæringsindholdet som relevant i
forhold til deres problemer, dels hvilke andre grunde de ser til at
deltage i projektet.
De metoder der blev anvendt i spørgeskemaet om behandlingen
var altså skalaer med 4-5 kategorier.
5.2.3 Bias. Der er en række kilder til bias og generel usikkerhed i selvregistrering som undersøgelsesmetode.
Først og fremmest kunne man tænke sig at deltagerne
kunne ønske at give "rigtige svar," altså svar der er i
overensstemmelse med behandlernes ønsker (det som Smith,
Kidder og Judd kalder "socially desirable responses", side 186). For
det andet kunne de, som et resultat af fortrængning eller
benægtelse glemme misbrug og kriminalitet eller banalisere
deres problemer og overdrive deres evne til at klare sig uden
stoffer.
For det tredje, og det knytter sig alene til dette retrospektive
design, kan de have glemt eller ændret syn på deres
forbrug i måneden før projektstart i højere grad
end de har gjort med hensyn til de to andre måneder, hvor de
har besvaret spørgsmålene umiddelbart efter.
Bias søges imødegået gennem at der på
skemaet lægges vægt på at ærlighed ikke
får negative konsekvenser for projektets deltagere, og at det
kun er en begrænset kreds af mennesker der får adgang til
informationerne.
Endvidere søges bias undersøgt ved at søge efter
påfaldende overensstemmelser mellem behandleres og deltageres
opfattelser, hvor deltagernes fremtræder som modsigelsesfyldte,
hvor sådanne overensstemmelser tyder på bias, og på
påfaldende uoverensstemmelser, som kan tyde imod bias.
Det vil sige at jeg vil
undersøge:
- Om deltagerne systematisk svarer
positivt på ledende spørgsmål ("I hvor
høj grad føler du at selvregistrering har bidraget
til, at du har fået bedre kontrol med dit sidemisbrug." "I
hvor høj grad føler du at behandlingen har bidraget
til at du har lært at planlægge dit misbrug og
så føre planen ud i livet.") Klart negative eller
kritiske svar vil blive set som et udtryk for, at der ikke har
været bias i retning af at give behandlerne de
ønskede svar.
- Om deltagernes svar er
inkonsistente eller i uoverensstemmelse med enten
urinprøver eller det kliniske indtryk (overholdelse af
aftaler, udseende, tøj, påvirkethed). I disse
tilfælde vil jeg betvivle klienternes svar.
- Om deltagerne giver svar der
modsiger eller kritiserer behandlingens ideologi.
Endelig kan de konkrete kilder til bias undersøges: Problembenægtelse kunne give sig andre udtryk, såsom urealistiske forestillinger om egen evne til at komme ud af misbruget på kort sigt, uregelmæssigt fremmøde i behandlingen eller banaliserende svar på spørgsmål om hvad der skal gøres for at undgå stofbrug, for at stoppe eskalerende misbrug, eller hvilke situationer der er risikosituationer. Hukommelse af stofforbrug kan undersøges ved at sammenligne den løbende registrering af misbruget med svarene i kortlægningsskemaet.
Men generelt set må de svar der er kritiske over for projektet
eller som peger på andre sammenhænge ved behandlingen,
end dem behandlerne peger på, være af størst
interesse, idet de netop kan bidrage til at se forsømte
områder eller forfejlede forestillinger.
Det kunne være ønskeligt at få mere præcise mål for sikkerheden og usikkerheden ved selvregistrering, uafhængige mål for bias og supplerende data til at undersøge en mulig bias. Endvidere kunne adækvate kontrolgrupper og grupper i anden behandling der udfyldte de samme skemaer sikkert give megen vigtig og ny information. Endelig kunne en systematisk undersøgelse af hukommelse af stofforbrug med fordel laves, hvor grupper af stofmisbrugere udfylder svar om den samme måned både flere gange om ugen i løbet af måneden, umiddelbart efter at måneden er sluttet og tre måneder efter.
Det præsenterede design er først og fremmest egnet til
at afprøve metoder og til at undersøge kvalitative
spørgsmål som hvorvidt og hvordan teori og metoder fra
behandlingen bliver til nytte for klienterne. Det er også de
spørgmål jeg vil fokusere på, idet jeg dog vil
fremstille de resultater der er fremgået af selvregistreringen
og evalueringsskemaerne. Disse resultater er markante, omend der
altså er knyttet stor usikkerhed til dem, og de ikke
repræsenterer en type materiale der gør at man kan tale
om en gennemprøvet behandling (en empirisk valideret
behandling, Goldfried og Wolfe, 1996, side 1010).
sidens top
[indhold]
[kap 1]
[kap 2]
[kap 3]
[kap 4] [kap 5]
[kap 6]
[kap 7]
[kap 8]
[litteratur]
[bilag]